fredag, juni 03, 2005

Glamourspørsmål fra leser: Bibliotekarer i uniform?

Kjære glamourbibliotekaren.
De siste dagene har debatten rast (i den grad det rases i dette yrket) på biblioteknorge.no om bruk eller ikke bruk av arbeidstøy i bibliotekene. Enkelte har tatt til orde for spesialdesignede bibliotekaruniformer a´la de Postenfolka og de på togene går med. Jeg tar for gitt at rekrutteringen til yrket synker kraftig hvis vi må gå med bermudashorts og polotrøye på jobben - noe som KAN være en fordel for oss som allerede er i jobb og dermed blir mer ettertraktet(jobbmessig, hvertfall) - på den annen side er det vel få av oss som prøver å holde et visst utseendemessig nivå som hadde holdt ut mer enn et par minutter med caps og tennissokker på jobb. Eller vest og dameslips *grøss*.Hva mener glamourbibliotekaren om dette? Selv vil jeg si som polaren Pär, fritt etter hukommelsen, at enhver uniform er brun - og pardon me, ladies: Men det har vel aldri vært særlig problematisk å spotte hvem som er ansatt når man går rundt på Deichman - eller?
Hilsen bibliotekar i egne fjær.



Kjære bibliotekar i egne fjær,

La meg slutte meg til ditt *GRØSS*! Dette kan da umulig være et seriøst forslag? Har du fått noe inntrykk av hvilke mennesker det er som er pro uniform? Er det av latskap, fordi de ikke gidder å tilføre hverdagen sin et snev av glamour? Jeg kan virkelig ikke se en eneste grunn til at bibliotekarer skulle bære uniform - med mindre det var en snerten chanel-drakt med tilhørende perler.. på den annen side er jeg mot å tvinge folk til å bruke klær de føler seg ukomfortable i, så det ville ikke være riktig det heller. Nei, dette er jeg fullstendig i mot. Vest og dameslips er å trekke glamouren ned på lavest mulig nivå, og det kan ikke jeg som glamourbibliotekar stå for.

Min oppgave som glamourbibliotekar er å heve dette nivået, spesielt med tanke på din kommentar om hvor lett det er å spotte hvem som jobber på Deichmanske..

Takk for innspillet - ladies, dette er alvorlig!! Hev prada-skoen høyt i været og kjemp mot uniformering av vår yrkesgruppe!


2 kommentarer:

Anonym sa...

Hvis bakgrunnen for forslaget er å synliggjøre de ansatte for bibliotekets brukere, ville et bedre forslag kanskje være navneskilt? Min kunnskap om garderoben til de ansatte på Deichmanske er heller dårlig, men jeg vil jo si at jeg helt klart ser en tendens til en viss "stil" hos de ansatte i de bibliotekene (spesielt folkebibliotek) jeg kjenner. Uniformering for at publikum skal vite hvem de skal ta kontakt med er totalt overflødig!

Glamourbibliotekaren sa...

Hei navnløs; Dessverre har du et poeng der - dette er jo i grunnen et paradoks, for glamourbibliotekarens oppgave her i verden er jo å motarbeide nettopp denne stilen du nevner. Og hadde det vært gjennomførbart over det hele, hadde man ikke kunnet se hvem som var bibliotekar eller ikke.. og dermed ville flere foreslå uniformering.. en evig runddans!

Populære innlegg