fredag, juni 03, 2005

Glamourspørsmål fra leser: Hvordan pakke kofferten til ferien?

Ærede Glambibl!
Når jeg reiser har jeg to måter jeg pakker på:
1. Hysteri - "Iiiik, jeg skal reise om tre timer."
Denne pakkemåten garanterer store kofferter og vondt i alle bæremuskler. Og ikke minst gjør det vondt i betale-for-for-mye-bagasje-på-flyet-muskelen. Det blir alltid for mange ting med i Stresspakkingslandet; man trenger sjeleden alt som havner i kofferten.
2. Langtrukken pakking - "Iiiik, jeg har glemt.."
Når jeg har god tid tvinger jeg meg til å tenke gjenbruk - én bukse kan brukes til flere gensere, osv. Dette er vel og bra, men det tar tid, og så når vi har reist, viser det seg at jeg har glemt viktige ting - tannbørster, sokker, hårbørste osv.

Jeg tror jeg trenger veiledning. Hvordan pakker en glamorøs ung dame, som ikke orker å bære seg skakk?
Hilsen Reiselysten



Kjære Reiselysten,
Å pakke en perfekt koffert krever trening og god planlegging. Man burde egentlig følge en slags oppskrift. Jeg skal prøve å lage en som først og fremst gjelder meg selv i dag når jeg pakker til den forestående Paris-tur, men som også kan være til nytte for dere lesere.

Som regel må man bære sin egen koffert, altså gjelder det å ta med så lite som mulig. Selvfølgelig spiller oppholdets lengde inn også - og hvilke aktiviterer man skal gjøre mens man er der. For min del akkurat nå er det snakk om en avslappende forsommer-helgetur med rusling mellom caféene på Montmartre - ikke en hesblesende shoppingtur fra Chanel til Dior med en flokk bæregutter på slep.

Skal man på weekend-tur, behøver man ikke så mye mer klær enn det man har på når man reiser. Hvis man f.eks. skal i operaen eller på en finere restaurant, kan det være greit å ha med en litt penere topp, for eksempel, og evt. et skjørt eller mørke bukser. Men poenget må være at alt skal passe til alt, sånn at man får maksimalt utbytte av de få plaggene man tar med.

Jeg reiser i et par jeans, en svart topp med korte ermer, gode sko, skjerf, og en grønn trenchcoat. (Skjerfet fungerer bra som "pledd" på flyet - det er et pashminaskjerf, og jeg blir alltid kald av trekken i fly, så pashminaen er min beste følgesvenn på reiser.) Skal vi ut på et fint sted, kan skjerfet brukes for å glamme opp den svarte toppen - altså har jeg allerede et pent antrekk. (Her kan man kanskje ta med en brosje som man kan feste skjerfet med...)

Pakkeliste for meg akkurat denne helgen:
*Sokker og undertøy (tar man med for lite, kan man benytte anledningen til å kjøpe seg noe fint og nytt mens man er på ferie!)
*Liten cardigan og trøye som man kan bruke hvis det blir litt kaldt
*Nattøy
(*Kanskje ekstra genser)

Toalettsaker og accessoirer:
*Hårbørste og et strikk
*Et par lekre øreringer
*Reiseflasker med dusjsåpe og shampoo, så man slipper å bruke det som hotellet tilbyr
*Cleanser & fuktighetskrem med spf15 (man er ofte mye ute når man ferierer)
*Liten flaske med bodylotion
(tips: Kjøp tomme småflasker som du kan fylle opp med dine favoritt-produkter)
*Miniatyr-flaske med en god parfyme

Makeup-bag:
*En fin øyenskygge-duo
*Mascara
*Krem-blush
*Et par leppestifter - en myk rosa til daglig bruk, en mørkere til fest
*Concealer for å skjule evt. mørke ringer under øynene..

Håndveske:
*Bok
*iPod
*Vannflaske
*Håndkrem
*Solbriller
*Kompaktpudder
*Mitt lille emergency-kit med hodepinetabletter, hårstrikk, neglefil, lavendel-lotion mot bihulevondt, leppepomade, sikkerhetsnål og mini-fuktighetskrem
*Pass, billetter og hotell-info, samt lommeparlør og kart..
*Kamera + ekstra film

Det høres kanskje mye ut, men dette tar virkelig ikke mye plass. På denne turen ser jeg ikke behovet for å ha med andre sko - jeg reiser i de gode retro-adidas-skoene mine som er kule nok til å bruke på kveldstid også. Jeg trenger ikke tykke gensere ettersom det er Paris in springtime, og jeg trenger ikke pene kjoler e.l. siden vi ikke skal i operaen eller på gallamiddag.

Skal man være borte i f.eks. en uke stiller jo saken seg helt annerledes - men en tommelfingerregel er at man virkelig må tenke igjennom hver eneste ting man tar med - og hvis man så reiser med alle disse tingene, bør man jo absolutt gå inn for å bruke alt man har drasset med seg.. Så bør man jo også huske på at man kanskje skal kjøpe nye ting på turen. Disse må få plass i kofferten på vei hjem!

Blir man sliten av å bære, kan man gjøre som meg: Pakk alt i en felles koffert med ditt mannlige reisefølge, og la han ta seg av all bæringen...

God tur!

Glamourbibliotekaren

Ingen kommentarer:

Populære innlegg