søndag, juli 16, 2006

Glamourspørsmål fra leser: Klær i Roma?

Hei,
Jeg skal til Roma i neste uke og trenger råd om klær og sko (og hår og makeup) til 40 graders by-varme. Formålet er faktisk å få sett en del av byen, i det minste dens indre kjerne. Det vil m.a.o. bli en del vandring.

Alle veier fører til Rom, men ikke alle klesplagg passer i Rom-temperatur.

Anne



Kjære Anne,
du spør i allefall riktig person! I varme varme Firenze hadde jeg på et langt skjørt og en hvit singlet med en tynn tynn bluse over. Det kunne sikkert vært bedre å ha et kortere skjørt, men ettersom vi skulle inn og ut av kirker og museer der det er kleskode, fant jeg ut at det beste var å være på den sikre siden. Derav blusen, som dekket mine bare skuldre. Men den kan man jo bare ta av straks man er ute igjen. Gode sko er et must, selv hadde jeg velbrukte sandaler. Min husbond tråkket rundt i Masaisko og var fornøyd med det, og påstod at det ikke ble for varmt. Så da kan du jo velge, alt ettersom hvilke klær du går i. Men jeg anbefaler altså singlet og luftig skjørt, og ikke minst kjoler, med mulighet for å dekke til skuldrene med en liten golfjakke eller bluse som du har med i veska. Tynne bukser går sikker også; capribukser kan kanskje bli litt varmt.

Tynne klær som lett lar seg skylle opp og tørke er altså stikkordet.

Hår: Hestehale og spenner; få håret opp og vekk fra ansikt og nakke!
Makeup: Mascara holder sikkert i massevis; vannfast er best ettersom man svetter (husk makeup-fjerner da). Leppestift er alltid bra. Og husk deodorant i flere lag under armene! Ikke bruk parfyme annet enn f.eks. litt i håret.
Ellers: Solkrem på hele overkroppen, spesielt i nakken, bak og på ørene, skuldrene.. steder som lett blir utsatt for sol. Høy faktor er bra når man skal være ute hele dagen. Selv brukte jeg 30 og etterhvert 20. Ta med solkremen så du kan ta på mer utover dagen. Pakk vesken lett, ettersom den skal bæres hele dagen - tung veske på byvandring er meget demotiverende. Plaster er kjekt å ha i tilfelle gnagsår. (Og husk nå endelig å se etter Yves Rocher-butikker!)

God tur!

Ingen kommentarer:

Populære innlegg