tirsdag, april 10, 2007

T by Takashimaya


Hmmm. Hvordan skal jeg beskrive denne... Det er i allefall T by Takashimaya, altså det japanske varehuset Takashimayas signaturduft. Jeg kjøpte min nå i påsken. Takashimaya NY ligger på 5th ave. og er et smalt hus som man plutselig har gått forbi uten å legge merke til det. Parfymeavdelingen ligger øverst, et lyst og stille rom med store vinduer, virkelig en oase for parfymeelskere. Jeg sniffet meg gjennom alle parfymene til Fragonard og Keiko Mecheri, men endte til slutt opp med T. Jeg har hatt en liten tester av den siden jeg var der sist, og var nå klar for å kjøpe en full flaske.
Den regnes som en te-parfyme, en duft av beksvart russisk te - røykaktig og mystisk, og med en skive sitron i. Et lite innslag av lær er det også. Den kan minne litt om Shalimar. Jeg synes den er vanskelig å beskrive, men jeg visste at jeg ikke kunne forlate huset uten en flaske... There you go.

4 kommentarer:

Anonym sa...

kjære glamourbibliotekar!

håper du har hatt en fin påske!

når du forteller at du har sniffet deg gjennom en mengde parfymer, stusser jeg litt. de eneste gangene jeg prøver meg på sniffing er i taxfreeen eller hvis jeg tilfeldigvis er innom steen&strøm. det pleier ikke å gå så bra. nesa mi blir forvirra etter ca to dufter. dette gjør det vanskelig å finne noen nytt å ha på seg.

kanskje på tide med et lite kurs i parfymesniffing? eller i det hele tatt en innføring i hvordan man kan finne en parfyme man liker. finnes det egne parfymecoacher?

Glamourbibliotekaren sa...

Aller først må jeg si at jeg avskyr taxfreebutikker! Å gå rundt i en giftsky av ekle parfymer som hundrevis av reisende har dusjet seg med, rett før man skal fly... nei takk :)

Det er vel ingen hemmelighet at jeg foretrekker parfymer som selges i butikker der personalet virkelig har kunnskap om, kjennskap til og erfaring med det de selger, og da må man gjerne til utlandet.

Jeg går strategisk til verks og hopper over alle uinteressante. De jeg liker førsteinntrykket av (altså når jeg snuser i korken på flasken), sprayer jeg kanskje på slike pappstrimler som ligger i hyllene der. Disse tar jeg med meg og går og sniffer på utover dagen. De jeg liker ekstra godt, sprayer jeg på meg - men bare én på hver arm. Mer enn det, og man blir forvirret. Så lar jeg det gå et par dager mens jeg tenker meg om - dette gjelder altså når jeg er i utlandet. Har jeg funnet en parfyme her hjemme, noe som er mye sjeldnere ettersom vi har tilgang på så lite, kan jeg tenke i ukesvis, prøve den flere ganger og virkelig "bli kjent" med den før jeg investerer.

Hvis man vil finne noe eget, må man bare utforske på egen hånd tror jeg. Styr unna bestselgerlister og anbefalinger fra venninner eller magasiner (eller blogger, for den del!) - man vil ikke dufte som alle andre, og man vil ikke at andre skal dufte som en selv. Stikk en tur innom parfymeriet hver gang du er i byen, og prøv bare et par i gangen. Man må altså bruke tid på det om man virkelig vil finne sin egen personlige favoritt.

Solander sa...

Hej! Jag hittade nyligen din blogg. Själv har jag en parfymblogg, så det är inläggen om parfym som lockar mig mest... Den här doften låter ju alldeles underbar, mm, jag älskar te och läder...

Glamourbibliotekaren sa...

Velkommen hit! :)

Populære innlegg