mandag, juni 11, 2007

Sommertips fra leser



Hei kjäre Glamourbibliotekar!
Du spurte for en stund siden etter dine leseres beste tips for en glamorös sommerkveld. Her er et av mine mest sommerromantiske tips. Lag Flädersaft, eller Svarthyll som jeg er ganske sikker på at treet heter på norsk. Saften gjöres på blomstene, som i helga sprang ut her i Stockholm. Oppskriften er som fölger:

30 blomsterkroner (eller fler om du vil ha sterkere blomstersmak)
4 sitroner
2 liter vann
1 kg sukker
30-50 gr sitron eller vinsyre

Skyll blomsterkronene og legg dem lagvis med skivete sitroner i et stort kar.
Kok opp sukker, sitroner og vann, og lös opp sitronsyren i blandingen. Hell dette over blomster og sitroner, dekk over karet og la det hele stå i tre dager.
Sil saft ned i kartonger for frysing eller i rene flasker (fyll dem helt opp og lagre dem mörk og kjölig for at det skal holde seg lengre).

Bland saften ca 1+4 og nyt av forsommeren litt lenger!

God sommer fra Sara!


Takk i lige måde, og takk for oppskrift! Nå er det bare å lete etter flädertrær!

mvh
Glamourbibliotekaren

5 kommentarer:

Anonym sa...

åh, safta er nydeleg! nam nam.

Anonym sa...

Jeg er lat og kjøper Flädersaften min i Sverige eller på IKEA, men jeg lager rabarbrasuppe. Dét er smaken av sommer, det!

Anonym sa...

Svarthyll er dessuten en utmerket urt mot forkjølelse. :)

Mari sa...

Jeg er så heldig å ha en "svigermor" som lager Flädersaft. Namnam! Ordentlig törsteslukkende og godt.
(Min fars danske moster lager også det, men i Danmark heter det Hyldeblomst-saft.)

Anonym sa...

Me laga hylleblomstsaft her i fjor, og det var veldig, veldig godt.

Også utmerka med gin, is og tonic.

Populære innlegg