søndag, februar 24, 2008

Glamourbibliotekaren spår årets Oscar...


...eller sier i allefall hva jeg mener.

Beste mannlige hovedrolle:
Jeg håper på Daniel Day-Lewis. Han var brilliant som hardt arbeidende oljemagnat i "There will be blood". Johnny Depp var flott som Sweeney Todd, absolutt. George Clooney var også bra som Michael Clayton. (De to andre har ikke kommet på kinoene her ennå.) Men jeg holder en knapp på Day-Lewis. Han var ytterst troverdig.

Beste kvinnelige hovedrolle:

Jeg har jo bare sett én av filmene. Skammelig. Til gjengjeld spilte hun knakende godt! Jeg snakker selvfølgelig om Ellen Page i "Juno". Perfekt casting i denne filmen.

Beste regi:
Vanskelig. Jeg har sett fire av fem (Coen-filmen har ikke kommet hit ennå). På grunn av hele vinklingen, på grunn av det visuelle, de ulike virkemidlene og alt sånt som ikke går direkte på skuespillerne men kanskje helst på regissøren, tror jeg jeg må gå for "Le Scaphandre et le papillon" - altså "Dykkerklokken og sommerfuglen". Veldig flott laget.


Beste film:
Samme her, jeg har sett fire av fem, og det er fire veldig gode filmer. "Juno" fortjener alle priser den kan få, men samtidig har "There will be blood" et eller annet som roper Oscar. Jeg tror jeg heier på sistnevnte.

Jeg synes det er mange gode filmer i år. Sånn sett spiller det ikke så stor rolle hvem som vinner, og det er jo bra. Men jeg må innrømme at jeg gruer meg litt til å se Coen-filmen, for traileren lover blod og gørr.

God oscarnatt til dere alle!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Marion Cotillard i La Vie En Rose er fantastisk! Filmen anbefalest.

Glamourbibliotekaren sa...

ja, det at jeg ikke har sett den ennå er bare sløvhet fra min side... må finne den på dvd.

Populære innlegg