fredag, januar 30, 2009

Fredag kveld og ingen tid å miste


Har man rytme i kroppen og er glad i 70tallsmusikk, er sjansen stor for at man også kribler litt etter å danse når man hører "Can't let go" med Earth, Wind & Fire. Og jeg har da danset litt nå og da gjennom livet - snuspolka og engelsk reel i leikarring, turn-disco, russisk troika i musikktimene, smedvalsen i gymtimene, gammeldans på slektstevner, et ti-ukers tangokurs med Ramon, jeg liker dansetimene på Sats, jeg eier et par ballettinstruksjons-dvder, og jeg hadde to trekkspillende venner til å spille opp til dans i min egen stue på 30årsdagen min. For ikke å snakke om fem forskjellige live-ensembler i bryllupet vårt (brudevalsduo, gammeldansduo, Stevie Wonder-band, jazzkvintett, Sinatra-band). Vi danset til det lysnet av dag.

Men så går man på konsert med noen som kan å danse, og da mener jeg danse. (Se på Raphaels korister her.) Og man mister all selvtillit. Man er skandinav og plutselig stiv som en stokk. Man må ta noen grep. Og heldigvis for oss, ettersom NRK ikke sender danseinstruksjonsprogrammer sånn som tv-kanalene gjorde i USA på 70tallet, vi har jo internett!

Jeg presenterer herved: The Hustle, i en enkel instruksjonsvideo til låta "The Hustle" med Van McCoy and the Soul City Symphony. Dette klarer alle! Man er i gang!

Eller The Hustle som Fran Fine i The Nanny danset den med sin gamle skolekamerat - eller sine medskuespillere.

Og selvfølgelig Tony Manero, alias John Travolta i Saturday Night Fever, og hans forbløffende og lettere surrealistiske solodans - kanskje for den viderekomne.

Og som en liten repetisjon av internettfarsotten for 7-8 år siden: Den finske discoinstruksjonsvideoen.

Gå hjem og øv nå. Det er snart fredag kveld og du har ingen tid å miste.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hi there. Love the layout and charming style of your blog. Just out of interest - you mention that you've danced English reel. I am familiar with Scottish reel of course, and am just curious if this is known as English reel in Norway? I know many people outside Britain use the word English as a generic term when they refer to people as well as things that are in a wide sense British, no matter how Welsh, Scots, or English they are. A bit like calling Swedish, Danish and Norwegian people and things Scandinavian without defining each in particular :)

Kind regards
Vicki

Anonym sa...

Herlig! HERLIG!

Jeg hustler (eller hustlererer?) frem og tilbake og bak og frem på gulvet her, og må sannelig vedgå at jeg blir riktig så god til dette.
Takk for veldig artige linker!

Glamourbibliotekaren sa...

Vicki: I have absolutely no idea - this happened about 25 years ago when I was 8, and I only remember what our instructor told us :) I think this might have been a "reel for dummies"; not very complicated actually. I know what you mean though - the term "Scandinavian" is vague too. :) Thanks for commenting!

Liven Piven: Haha, jeg VISSTE du ville sette i gang straks!

Populære innlegg