fredag, mai 22, 2009

En liten time-out

Av og til når man har mye å gjøre og våren har vært hektisk, må man bare gjøre noe helt annet. Vandre rundt i Paris og sette seg ned i hver eneste lille park eller place man går forbi, for eksempel. Og slenge seg ned på en sofa i Shakespeare-bokhandelen i Latinerkvarteret.

Og helt klart..... :


Et besøk i Poissy, hvor Le Corbusiers Villa Savoye ligger i all sin prakt midt i det grønne gresset, innrammet av trær og fuglesang. Dette drømmehuset av en funkisperle skrev jeg om på kunsthistorieeksamen på Blindern, og jeg kunne beskrive hver detalj på rams om nødvendig. Og endelig ble det anledning til en liten utflukt ut av selve Paris!





En av trappene inne i huset. Jeg gikk fra rom til og rom og forestilte meg at jeg var på visning... med fem milliarder på konto.





Shakespeare-bokhandelen - en butikk man fint kunne bo i. Det er seng der, stoler og piano. Og bøker. Alt man trenger! Den bokhandelen fortjener en egen post, bare vent.





Og bare et steinkast unna ligger dette fine bakeriet, hvor man kunne kjøpe gigantiske marengs med smak av jordbær, vanilje og lavendel. God frokost har de også.






Desember-Vogue fra 1925 i tip-top-shape hos et spesielt antikvariat for tidsskrifter i Rue des Archives.







Fin Marilyn-bok hos en bokselger langs Seinen.








Crème brûlée i Le Marais. Kanskje bare slått av den på Café Metro på Place Maubert. Vi ender alltid opp hos sistnevnte når vi er i Paris, men det skader ikke å teste ut andre kaféers desserter i blant.






Badet på hotellet var fint fra før, men slike forgylte kraner og porselensgreier får meg alltid til å ville sette opp toalettsakene og smykkene mine som en dekorasjon.


Flere bilder følger i morgen.

11 kommentarer:

Ragnhild sa...

Ah, ingen postar så inspirerande reisefotos som deg! Eg vil til Paris med ein gong! Fantastisk med den Marilyn-boka rett ved Seinen ... og dei lekre marengsane (med lavendel-smak! Wow!) ...

koldfru sa...

Utrolig herlig! Mannen og jeg har bestemt oss for Paris-tur neste vår, så bare kjør på med inspirasjon :) Love it!

Fra kontorfronten sa...

Vi drømmer stadig om reiser. På fritiden vel og merke.

Vi drømmer om å drikke vin hele natten på en fortausrestaurant et sted sør i Europa. Da skulle dere sett glade byråkrater.

Vi vil la dine bilder inspirere oss på vår neste tur!

Glamourbibliotekaren sa...

Ragnhild: Takk! :) Motivene gir seg selv, tro du meg :)

Koldfru: Flere bilder kommer i morgen!

Fra kontorfronten: Fortausrestauranter er det nok av i Paris, så der får dere ønskene deres oppfylt!

HildeSol sa...

Den bokhandelen høres ut som noe som må inn på planen for sommerens Paris-tur...

Kristina sa...

Jeg elsker Shakespeare bokhandelen! Må alltid bruke et par timer der når jeg er i Paris.
Gleder meg til posten om den.
"Be not inhospitable to strangers, lest they be angels in disguise" :)

Glamourbibliotekaren sa...

Hildesol: Helt klart!

Kristina: Ja, definitivt et høydepunkt blant byens butikker! Mmmm.

Mor i Nord ! sa...

Ååååå så deilig -kunnne du ? Ville du gi meg
navn på ditt hotell? J reiser alene og vil så gjerne ha en ok og trygg adr. å bo på.
Mor i Nord!

Glamourbibliotekaren sa...

Mor i Nord: (Jeg kopierer svaret mitt fra en annen post:) I Montmartre har vi flere ganger bodd på Eden Montmartre - et lite hotell rett ved Metro Jules Joffrin, rett bak Sacre Coeur (og med "bak" mener jeg ned x antall trapper på baksiden). Helt ok, kan absolutt anbefales. Litt lytt og skeivt og sånt, men det er jo bare sjarmerende. Og det er relativt billig. I latinerkvarteret har vi bodd på Hotel St. Jacques, hvor deler av Audrey-filmen "Charade" ble spilt inn (hvilket gjorde valget enkelt for min del...). Litt dyrere, men også litt bedre standard. Nydelig Belle Epoque-stil, veggmalerier og sånt. Begge hotellene ligger nært metroen og i koselige områder.

Sara sa...

Jeg har ikke värt på Café Maubert, men Chez Fernand i Latinerkvarterert (rett ved Marché Saint Germain) er en soleklar favoritt for min del! Og Crème bruléeen deres er perfekt! Si i fra neste gang dere drar dit, så skal jeg gi deg gateadressen!

Nanne sa...

Litt sånn på etterskudd så må jeg bare si meg enig i alle kommentarene - reisebildene dine er utrolig flotte og inspirerende, og gir meg virkelig lyst til å dra til Paris! Selv har jeg bare skiftet tog på Gare du Nord for mange år siden, og det var jo ikke så spennende:)

Populære innlegg