fredag, juni 26, 2009

Dance the night away


Lille Michael. 

Det er midt på natta og hans død ble akkurat bekreftet. 

Å skulle gjøre comeback i 2009 når du ga ut tidenes mest solgte LP hele 27 år tidligere, måtte være et umenneskelig press. Femti konserter som måtte bli suksess. Og nivået han skulle helst overgå, eller i allefall nærme seg, var satt av han selv som 24åring, full av energi og Quincy Jones-produsert. Ikke enkelt. Jeg hadde tilbud om billett til en av London-konsertene, men takket nei - litt av økonomiske årsaker, men også fordi jeg rett og slett ikke klarte å forestille meg at dette kom til å kunne gjennomføres. 

Jeg elsket Thriller da jeg var liten, den ble utgitt i 1982 da jeg var sju, og jeg husker første gang jeg så Michael Jackson på tv - det var i videoen til Paul McCartneys "Say Say Say" året etter. Jeg syntes han var så søt der han satt på lasteplanet. Thriller er fremdeles en av mine favorittplater, og føles som hans sterkeste album låtmessig. "Off the wall" er en god nr. to.

Michael Jackson var virkelig en av de store. Det var slett ikke sånn at alt han tok i ble til musikalsk gull, men det som virkelig ble til gull - det er klassikere som kommer til å bestå for evigheten. Han var rett og slett enestående. 


11 kommentarer:

Seema sa...

Veldig trist...

Billie Jean sa...

R.I.P. MJ.

Takk for all musikken, og all dansen.

~~~~~~~~~~~~~~~~

Fair sa...

Veldig trist. Han har gjort utrolig mye for musikken.

Alt godt sa...

Ja, dette var triste nyhende. Han hadde fått så store musikalske gåver, og eit så komplisert liv. Det var trist før han døydde og, syns eg. Eg skriv om det her: http://altgodt.wordpress.com/2009/06/26/ein-av-dei-store/

Mari sa...

Tillater meg å legge til en av mine egne favoritter, Librarian girl. På en av mine aller første kassetter. Og kanskje inspirasjonen til mitt yrkesvalg?

Anonym sa...

LIBERIAN girl, vel? Ikke "bibliotekjente"...

Anonym sa...

Jeg er så trist i dag! Han betydde mye for musikken.

Mari sa...

Liberian?! Dæggern - det er ikke bibliotekar jeg skulle vært, men ... liberianer? Hm. Like bra det gikk som det gikk. Men sant det høres ut som librarian;)

Anonym sa...

Jeg syntes alltid det er så rart når noen store bare dør...Det blir liksom litt tomt en stund..Men, mannen hadde ikke bare gode sider!

Glamourbibliotekaren sa...

Anonym: Vi konsentrerer oss om musikken her :)

Jenny B sa...

Jag fick meddelandet via SMS fran Glamourbibliotekaren sjalv. Nar jag sedan knatat pa Odessas gator fram till skolan dar jag far lektioner i ryska, var detta det forsta min lilla 80-ariga froken berattade. Han var femtio ar och hade dansat sedan han var fem! sade hon. Ja, det ar sorgligt och obegripligt att han ar dod.

Populære innlegg