lørdag, januar 16, 2010

Anna Karenina (1935)





Jeg leste ut Anna Karenina i kveld, og dermed kunne jeg endelig se filmen som har ligget på vent i to år. Å få 850 sider skviset inn i en knapp halvannen time er en utfordring - det blir en slags highlight-parade, og Levin - som jeg anser som hovedperson ved siden av Anna - har bare en liten birolle. Det er Anna som er stjernen i filmen, og hvem passer da bedre i rollen enn Greta Garbo?

Man bør nok ha lest boka for å få sammenhengen, filmen blir som et raskt resymé - men for all del, absolutt en fornøyelig januaraften!


9 kommentarer:

Jenny B sa...

Åh, Greta Garbo, en odödlig stilikon! Så bra att du hade läst den fina boken så att du kunde uppskatta filmen helt och hållet.

Glamourbibliotekaren sa...

Ja, uten boka hadde jeg vel ikke forstått så mye :D Men Garbo var flott!

Lille søster sa...

Jeg er veldig glad i boka Anna Karenina, filmen har jeg ikke sett. Jeg hadde nok savnet Kitty og Levin!

fru Storlien sa...

Jeg har ikke sett filmen, men boken har jeg lest to ganger. Kanskje på tide med en liten filmaften, Greta Garbo er skjønn.

Glamourbibliotekaren sa...

Lille søster: Ja, de utgjør jo en vesentlig del, ikke bare biroller :)

Fru Storlien: Absolutt, se den hvis du kan. Men vær obs på selektiv handling :)

nadja sa...

Jeg elsket boken. Har lest den to ganger, og hørte den som lydbok med min mann i sommer igjen. Kanskje må jeg finne filmen og se den.. kan tenke meg at Greta Garbo er fantastisk.

Anonym sa...

Spent på å høre hva du synes om boken! ;)
Har du noen planer om å lage en spotify liste til,uten julemusikk? :)

Glamourbibliotekaren sa...

Nadja: Mm, lydboka må jeg prøve neste gang!

Anonym: Omtale kommer i morgen! Takk for påminnelse, spotify-liste må jeg jo lage! Det hadde jeg helt glemt :)

Chalten sa...

pussig at denne boka skulle dukke opp, den er faktisk nevnt i boka jeg leser akkurat naa :p

Populære innlegg