lørdag, januar 16, 2010

J.D. Souther




J.D. Souther er blant de fine artistene som boka "Hotel California" handler om. Der kan man lese om David Crosby, Graham Nash, Joni Mitchell, James Taylor, Jackson Browne (som pryder coveret) og flere av artistene i sør-California fra midten av 60-tallet til midten av 70-tallet. Den ligger i min lesebunke for vinteren.

J.D. Souther er først og fremst kjent som låtskriver for andre (Linda Ronstadt, Eagles), men han har også gjort noen flotte soloalbum - som "Black Rose" fra 1976. Jeg har spilt han for dere før, i en vakker duett med James Taylor, der hans lyse stemme virkelig kommer til sin rett.


Jeg liker egentlig ikke å sette altfor mange beskrivende genrebetegnelser på musikk, det låser musikkopplevelsen for lytteren, og av og til er det fint å møte musikk med blanke ark og ingen forhåndsbestemte båser å putte den i. Men gjennom denne Black Rose-plata har jeg forsøkt å finne ut hvem stemmen hans minner meg om. Av og til Jackson Browne. Av og til Peter Allen. Og av og til en mannlig utgave av Feist.

2 kommentarer:

Økologisk rock sa...

Du kan glede deg! Hotel California er en suveren bok. Spesielt nå hvor det er er kaldt og grått her hjemme, er det deilig å lese om 70-tallet, Los Angeles, Laurel Canyon og de latterlig talentfulle musikerne.

Anbefaler også soundtracket til boka som forfatteren har satt sammen. Finnes på cd.

:-) Julie

Glamourbibliotekaren sa...

Jeg gleder meg! Har lest utdrag før, og er jo blodfan av denne gjengen - så dette blir saker! :)

Populære innlegg