lørdag, januar 23, 2010

Tekoppene, by popular demand

Tekopper er også noe jeg alltid er på leting etter. Her er noen av de flittigst brukte:

De tre koppene med roser på kjøpte jeg i en liten butikk i Falun i svenske Dalarna. Butikken var en leilighet full av gamle møbler og ting, og disse tre koppene stod i kjøkkenskapet. Jeg tror jeg betalte 50 kroner for alle tre. De grønne er Figgjo Grete, kjøpt på Løkka i høst - og det samme med den fine koppen med rosa blomster. Figgjo.





De hvite koppene med blå kornblomster på, kjøpte jeg på en støvete loppis i Sverige (man bør alltid følge loppis-skilter som står langs veien når man er i Sverige!). Jeg har fem av dem, og det er polsk porselen. De gule er Figgjo Grete, kjøpt på en bruktbutikk her i byen.

11 kommentarer:

glamouringeniøren sa...

Herlig lesning for en porselen-nerd som meg. Ja, det er en av mine mange nerde-stempler ;) Er lidenskapelig opptatt av Figgjo og alle deres mønster opp igjennom årene, har til og med vært på Figgjo-museet i Figgjo!

Tør ikke en gang si hvor mange personer jeg kan servere egg til samtidig (er nok flere enn jeg får plass til hjemme i stua... hihi), hvem kan motstå et Figgjo eggeglass til 10-15 kr stk? Ikke jeg i alle fall :)

fru winther sa...

For noen herlige kopper! Jeg prøver alltid å få mannen til å stoppe når vi er i Sverige og vi ser "Loppis"-skilt, men han trør i stedet på gassen...han legger til og med opp ruta for å prøve å holde seg unna "Loppis-befengte" områder. Muligens på tide å få seg sertifikat....

Nice Work sa...

Jeg er også en lidenskapelig tedrikker, og registrerer at du tydeligvis liker små kopper med tefat til. Brygger du i kanne da, slik at du kan fylle på, eller synes du det er nok med en sånn liten kopp? Jeg holder meg til store krus (favoritten for tiden er Jasper Conran/Wedgwood, stort og offwhite) som må være hvite inni, helst bone china. Med små kopper blir det liksom for lite før det er slutt, og fort kaldt?
Jeg har et nydelig kinesisk teservise som min far kjøpte da han var til sjøs på femtitallet, men det er dessverre nesten aldri i bruk.

Glamoursjefen sa...

Herlig samling kopper! :)

Jeg er selv svak for Figgjo Grete og klarer ikke bestemme meg for om det er det gule, blå eller grønne som gjelder.... !yNydelige var de med roser på også. Skikkelig oldemorfølelse.

Jeg er en skikkelig porselens-nerd med andre ord. Og ja: man kan finne mye super på loppis. Benytter selv sjansen så fort jeg får den. :D

Glamourbibliotekaren sa...

Glamouringeniøren: Ah, museet! Jeg aner en reise dit en vakker dag..

Fru Winther: Haha, han tråkker på gasspedalen :D Du får legge en kløktig plan.

Nice Work: Jeg brygger som regel i kanne når jeg drikker av små kopper, ja. Jeg har noen store tekopper med fat også. Og krus. Og kinesisk teservise :)

Glamoursjefen: Gult, blått OG grønt gjelder, hehe.

Dictuzina sa...

Så nydelige tekopper. Kan jo få en til å drømme seg langt vekk i et prinsesse eventyr nå som våren ikke er så langt unna.

nasita sa...

Ville bare legge igjen en liten kommentar om de fine koppene dine, og atpåtil Figgjo-linken :-) Følger med på deg via bloglines, så er jo innom jevnlig. Blir alltid i så godt humør av postene dine :-)

Jeg tenkte kanskje du kunne være interessert i noe av det jeg selger hos gibud.no, siden det også er Figgjo. Det er Folklore-serien, og linken ligger under her, så gi meg gjerne en lyd hvis du ser noe du liker!

http://www.gibud.no/auction/APSearch.asp?CMD=ID&SearchID=98867

Glamourbibliotekaren sa...

Dictuzina: Mm, derfor må de brukes ofte og ikke gjemmes bort i et skap :)

Nasita: Takk, så hyggelig å høre! Takk for tipset om Figgjo også - kanskje noen lesere er interessert i å by :)

nasita sa...

Hvis du har sånn veldig, fryktelig lyst til å nevne dette i bloggen din, så må du jo bare gjøre det ;-) Selv selger jeg dette grunnet plassmangel, så det ville jo vært fint om noen med ekte interesse fikk tak i det.

Seema sa...

Saa fine! Jeg maa innroemme at jeg elsker kopper og tekanner. :) Faar vi titte paa tekannene dine ogsaa? :)

Glamourbibliotekaren sa...

nasita: Du nevnte jo det selv i forrige kommentar :D

Seema: Haha! Jo, kanskje. Jeg har ikke så mange, men jeg kan vel alltids forevige dem en dag :)

Populære innlegg