lørdag, juli 31, 2010

Le Jardin




Et lite nostalgisk innslag igjen! Max Factors parfymer ved navn Le Jardin... På 80-tallet var de svært populære, "sofistikerte" (til å være såpass billig) og hadde reklamer i alle magasiner. Jeg likte aller best den svarte, Le Jardin d'Amour, og kjøpte den på nytt for fem år siden. Her forleden kom jeg over den originale Le Jardin, og kunne ikke stå i mot nostalgikicket som fulgte med. Dette er typisk 80-tall, en blomstrete og pudrete duft, det er kameralinse med tåkefilter, hvite blonder, hage full av blomster, et løfte om romantikk. Sånn var i allefall reklamen, og her har vi et godt eksempel på reklame som har truffet duftens kjerne.




Tv-reklamen (som vi naturligvis aldri så i Norge) er også spot-on.


Le Jardin er fra 1982, og er en blomstrete og grønn parfyme.
  • Toppnoter: Mint, estragon, bergamot, fruktige noter av ukjent art (muligens fersken)
  • Hjertenoter: Cyclamen, magnolia, tuberose, jasmin, ylang-ylang, rose, iris og liljekonvall
  • Basenoter: Sandeltre, amber, musk, eikemose, sedertre
Le Jardin d'Amour er fra 1986, og er en mer krydrete og "aldehydete" blomsterparfyme. Notene består av bergamot, aldehyder, roser, liljekonvall, ylang-ylang, sedertre, vanilje, amber og sandeltre - relativt likt Le Jardin, men jeg tror også det kan være noe nellik eller pepper i den. Jeg synes den minner ganske mye om Harmatan Noir fra Parfumerie Generale.


Det var et hyggelig gjensniff med to av min barndoms mange yndlingsdufter, og Le Jardin d'Amour har jeg brukt mye de siste årene. Jeg kommer nok ikke til å bruke Le Jardin i like stor grad, men innimellom er den koselig og "trygg" og absolutt verdt å variere med.

Ingen kommentarer:

Populære innlegg