mandag, februar 14, 2011

Ikaros / Axel Jensen. Oslo : Den norske bokklubben, 1971. - 195 s.



Den store norske beatromanen. Jeg-personen reiser langt inn i Sahara og lever som eneboer. Jeg har, med unntak av hos Tolstoj, aldri lest maken til billedlige stemningsbeskrivelser. Jeg puster sand inn i nesa og håret er fullt av tørr varm ørkenvind.

«Vi andre, vi utstøtte, vi reiser omkring på planeten for å finne et eller annet som kan fylle tomheten og ensomheten vi føler inne i oss. Vi suges opp av det ukjente fordi vi har forkastet alle konvensjoner og godkjente livspremisser som falske og ubrukelige.»

MÅ leses!


5 kommentarer:

Malin sa...

"Det var da Per Ole Bjønnes gikk på folkehøyskole i 1974-75, og ble fascinert av Axel Jensens "Ikaros"-bok, at han fant ut at et bryllup i ørkenen måtte være den ultimate kjærlighetsopplevelsen."

http://www.gjengangeren.no/nyheter/asgardstrandspar-hos-tore-stromoy-1.5944474

Glamourbibliotekaren sa...

oi!

Synne sa...

Takk for tipset!
Jeg digger bokkubben!

Glamourlektoren sa...

Takk for denne påminnelsen!

Glamourbibliotekaren sa...

Synne: Jeg digger disse bokklubb-bøkene fra 60- og 70-tallet! Det var så mange klassikere! Loppemarkedene er fulle av dem, og jeg dras mot dem som en magnet.

Glamourlektoren: Bare hyggelig!

Populære innlegg