torsdag, september 22, 2011

YM, oktober 1990

La meg presentere: Young & Modern, oktober 1990!

Min snille brevvenninne sendte meg dette høsten i niende klasse. Det inneholdt like mye stoff for en glamourhungrig natur&ungdom-fjortis som det forrige bladet. Det var høstfarger på klær og makeup, og jeg forbinder dette bladet med deLillos' "Svett smil" som kom i oktober det året. Jeg hørte på den hele tiden når jeg ikke hørte på Kate Bush eller Beatles.



Jeg lengtet etter Cover Girl. Jeg ville ha klær i lammeull, gjerne grå gensere, og mørkerosa Cover Girl-neglelakk. Jeg ville se like stilig ut med håret slick bakover som jenta på bildet.



Debbie Gibson, hun med "foolish beat", hadde egen parfyme. Den har jeg til dags dato aldri prøvd.






Denne frisyren drømte jeg om. Og hvit skjorte. Det er ingenting med denne stilen som sier 1990, det kunne like gjerne vært 2011. Men håret mitt vipper inn på den ene siden og ut på den andre, og hvem har tålmodighet til å drive med føner og rundbørste? Ikke jeg. Ikke da, ikke nå.





Høstmotereportasje. Lammeull og raggsokker og strømpebukser. En evig klassiker i oktober! Nå også, egentlig.





Flere fine negler. Her var det i tillegg mange tips til manikyr.




Fine hårfrisyrer.




Og litt kjendisstoff, selvfølgelig med dokumentasjon av Baldwinbrødrene. Det var jo tross alt i 1990.




Samt en annonse som jeg stilte meg noe tvilende til... en bok som garanterte at man kunne kapre drømmeprinsen. Fat chance.




Kule joggesko.





Og enda mer Cover Girl. Denne mascaraen hadde jeg på et tidspunkt. Den satt som betong, kjempevanskelig å fjerne. Derav marathon-navnet. Heldigvis fant jeg omsider en egen sminkefjerner til den.

Flere magasiner følger!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Liker disse postene kjempegodt! keep em coming!

Synne sa...

Så glade farger og herlig design! Veldig morsomme innlegg!

Mari sa...

Hurra, enda et gammelt blad! Jeg kjenner meg også igjen i mange kommentarer her. En periode systematiserte jeg skjønnhetstips, særlig frisyrer og "slik legger du den perfekte øyensminke" i en ringperm. Bibliotekar allerede da.

Glamourbibliotekaren sa...

Haha, jeg sparte også på slike! Pløyde gjennom gamle Norsk Ukeblad og Hjemmet, desperat etter skjønnhetstips. Dog var nok ikke systemet mitt det beste.

Henrikka sa...

Dette får meg til å mimre enda noen år tilbake - 1983 og 1984, da jeg var 16-17 og bodde i USA. Jeg ELSKET disse bladene som var myntet på unge damer/tenåringer som desperat ønsket å være unge damer (som meg); Teen Vogue, Young Modern, Mademoiselle, osv. I tjukkeste Midvesten var det litt vanskelig å gjennomføre den stilen jeg ønsket, og frisøren stilte seg undrende til at jeg ønsket en kort bob-frisyre i stedet for høyt permanenthår... Takk for mimrestunden!

Glamourbibliotekaren sa...

Det er VELDIG mange tips for permed hair i disse bladene, så noe sier meg at krølleindustrien gikk godt i de årene der! :D

Ingvild S L sa...

Hihi, så festlig!
Sånn blader minner meg om når jeg var liten og var med mamma til frisøren, jeg bladde slike blader bunkevis om gangen og fikk Twist og saft av frisørdamene.

Populære innlegg