søndag, april 15, 2012

Te: Organic fairtrade oolong

O herlige søndag, med plaskende regn ute, Schubertlieder og levende lys inne! Slike dager elsker jeg. Jeg smårydder i skuffer og skap og drikker te, og innimellom åpner jeg verandadøra så jeg kan høre lyden av regnet og snuse inn den rene lufta. 


Jeg er glad i oolong-te, og velger det gjerne i tesalonger med godt utvalg. For fire år siden kom en venninne hjem fra Taiwan med en eksklusiv variant derfra, som ble en del av kveldsritualet mitt - luksus! Oolong-te er en mellomting mellom svart og grønn; den er halvfermentert. Hampstead sin er god, og mitt beste tips er å ikke skvise den inn i en liten tesil - men la bladene få utfolde seg ordentlig. Jeg bruker store teposer, slike man fyller selv. Denne teen får man tak i i helsekostbutikker her i landet, kanskje i noen matbutikker med ekstra godt sortiment også. Jeg tror kanskje jeg kjøpte min på KaDeWe i Berlin - eller var det på iHerb? (med min rabattkode HUZ252 blir den faktisk gratis for førstegangsbestillere). 



Koppen kjenner dere. Roy Kirkham, kjøpt hos Mysterud på Sagene for mange år siden da jeg var nybliven gjeldsslave og kun unnet meg én ting ekstra pr måned. Denne koppen tittet jeg på i ukesvis i det sjarmerende utstillingsvinduet. Da lønningsdagen kom, ble den min. Slike ting husker man! Nok et argument til ikke å kjøpe alt man kommer over som man synes er fint. Da blir skapene fulle av saker man aldri bruker. Det er ukas søndagsfilosofi fra eders Glamourbibliotekar. 

Nå: ukas avishøydepunkter - Morgenbladet og lørdagsDagsavisen. 

8 kommentarer:

Anonym sa...

Denne teen tror jeg de har på Søstrene Grene. God søndag!

Glamourbibliotekaren sa...

Det kan nok stemme! Bra.

glamouringeniøren sa...

Deilig søndag! Her var vi tidlig oppe, lang frokost med tente lys og aviser. Så ut i marka! Glade hunder i pissregnet gjør en selv glad :) Vel hjemme, og en varm dusj senere, kan man glad og fornøyd drikke te og lese under et pledd i sofaen resten av dagen. Ah helg!

Synne sa...

Ser og høres god ut; jeg har også et par oolong-varianter som jeg er glad i. Koppen (og historien bak) er veldig fin!

Glamourbibliotekaren sa...

:)

Gråbekka`s Blogger sa...

Er veldig glad i te, så den må jeg prøve å få tak i:) Noe nytt i te skapet er alltid spennende:) Nydelig tekopp:)Ha en fin søndag:)

ANNEPÅLANDET sa...

Nydelig kopp! Jeg har veldig sansen for din få-ned-forbruket-filosofi, det er alt for mye kjøpe-kjøpe i bloggverdenen forøvrig.

Det fine med oolong-te, er at den stort sett inneholder mindre koffein enn sort og grønn te, og dermed går det fint å drikke den om kvelden.

Jeg kan forresten anbefale - hvis man ikke vil bruke pose til teen - en sånn stor tesil som man setter ned i tekoppen, eller nedi tekanna. Der kan bladene flyte fritt. Jeg kjøpte min på La Palais des Thes, tror jeg, og den er gull verdt! Og varer evig!

Glamourbibliotekaren sa...

Ja, den tesila har jeg! Den er kjempefin i kopper, men jeg har litt problemer med å bruke den til yndlingstekannene mine - for sila er akkurat litt for stor for den ene, og litt for liten for den andre! :)

Populære innlegg