onsdag, november 20, 2013

Boktips til jul


Årets nobelprisvinner. Say no more. Munros bøker bør ligge under en del juletre i år!



Anna Karenina - en klassiker alle burde lese. 



Darth Vader and son - en bok som handler om hvordan det hadde vært om Darth hadde tatt ansvar for sin lille sønn gjennom oppveksten. Haha! 





Den som er glad i musikk, vil kanskje finne Graham Nash sin selvbiografi interessant. Jeg har forlengst kjøpt den til meg selv. 




Bøkene til Kurt Vonnegut, min yndlingsforfatter, er også fine gaver. Hvis man ikke vet hvor man skal begynne, er "A man without a country" fin å starte med. 




Tsjekhovs noveller er fine. Anbefales herved. 


Bøker er tidløse og suverene julepresanger! Det gjelder både om man kjøper dem nye i bokhandel, eller brukte på f.eks. antikvariat. Jeg blir veldig glad for bruktbøker, for det er jo faktisk veldig mange man ikke lenger finner i bokhandlene eller på bibliotekene. Julegavetips til små barn: Kjøp en diger pose med barnebøker i en bruktbutikk. Alle barn fortjener å ha sitt eget lille bibliotek av morsomme bøker! Slike skal jo leses i filler, så det er ikke så farlig om de allerede ser litt vellest ut. 

Jeg oppfordrer også til å støtte opp om de fysiske bokhandlene, og særlig de som ikke er del av en stor kjede - sånn som Tronsmo bokhandel, Sagene bok og papir, og Bislett bok her i Oslo. De er så mye koseligere å handle i også! Jeg liker små bokhandler hvor det er hylle på hylle med skjønnlitteratur, og ikke så mye plass til kommersielle coffeetablebooks om cupcakes. Jeg er ikke spesielt glad i julehandelhysteri i byen, men besøker alltid bokhandlene og antikvariatene før jul. Skuldrene senker seg...


5 kommentarer:

Regnboge sa...

Her var eit par eg skal sjå nærare på. Takk for tips!

Stine Arkeologine sa...

Fine tips! Jeg har nettopp støttet både Sagene bok og papir, Tronsmo og Norlis Antikvariat med innkjøp til jul. :-) Heldigvis er ikke bøker bare en glede å få men også å handle inn, så det var med glede jeg slepte den tunge kofferten hjem! Men nå ble jeg fristet til å kjøpe Darth Vader and son til meg selv..

Glamourbibliotekaren sa...

Regnboge: Ingen årsak!

Stine Arkeologine: Så hyggelig! Fine butikker!

Trofast leser sa...

Jeg kjøpte faktisk Dear Life på Sagene bok og papir på tirsdag :-) De bestilte også inn ei bok for meg. Alltid god service og hyggelig betjening der! Veldig fint å ha en skikkelig bokhandel i nærmiljøet, så vi prøver å kjøpe alle bøkene vi skal ha, der. Viktig å støtte opp om småbutikker man liker!

Glamourbibliotekaren sa...

Så moro! Ja, det er en fin liten butikk det der. Min faste bokhandel i tolv år!

Populære innlegg