lørdag, januar 25, 2014

Nederlagets time / Francoise Sagan. - Oslo : Gyldendal, 1966. - 184 s.



På et bokmarked-posesalg i november fant jeg en hel haug Francoise Sagan-bøker som jeg ikke hadde fra før! Bingo. Jeg liker å lese bøkene hennes når jeg er i Frankrike ("Bonjour Tristesse" i Provence i august, "Bare et smil" i Paris i mai, nå planlegger vi neste tur og neste bok) - men her om dagen fikk jeg lyst til å lese en umiddelbart hjemme i vinter-Oslo også. "Nederlagets time", eller "La Chamade" som den egentlig heter, ble skrevet i 1965 og det er åpenbart i en tid hvor gamle tradisjoner henger igjen samtidig som det er mye frigjøring på gang. Rike middelaldrende kvinner og menn holder unge mennesker som troféer, overøser dem med materiell luksus i håp om at de vil bli hos dem, men utroskap er helt normalt og noe alle må regne med, lojaliteten er litt av og på, lidenskapen er voldsom og plutselig dukker sjalusien opp, man forsøker å endre hverandre, men det går jo ikke. Det er mye fasade og mange hemmeligheter, taktikk og skuespill. 

"La Chamade" ble filmatisert i 1968 med Catherine Deneuve i hovedrollen, og den skulle jeg gjerne sett. 





3 kommentarer:

Anonym sa...

Å, har så lyst til å lese Sagan etter å ha lest om henne her i bloggen!

Glamourbibliotekaren sa...

Så bra! :) Tipper det er noen å få tak i på biblioteket.

Stine Arkeologine sa...

Skjønner godt du vil ha litt parisstemning nå i januar! Jeg liker bøkene til Sagan, hun skriver så likefremt, som stemmen til en ung jente, og liksom bare flyter oppå alt det som ligger bak og er mørkt og komplekst og usagt. Hun skrev visst bøkene veldig raskt, rett gjennom med en gang, den som kunne skrive slik! :-)

Populære innlegg