søndag, august 17, 2014

Ingen sommer / Johan Borgen. - Oslo : Gyldendal, 1946. - 293 s.



Når jeg ser slike gamle bokomslag fra Gyldendal på 40-tallet på et loppemarked, tenker jeg ofte "sommer!" - fordi det som regel er Johan Borgen eller Sigurd Hoel som står bak, og de er jo mine to norske sommerfavoritter. Jeg kjøper dem alltid. Slår jeg opp på første side og ser at første linje lyder "Det var i dagene omkring Sankthans" er det et blinkskudd. Denne av Johan Borgen het i tillegg noe med "sommer". Klart den skulle bli med hjem! Den har stått i hylla i noen måneder, og jeg plukket den fram nå i starten av uka - og så at tittelen faktisk var "Ingen sommer". Haha! Okay. Jeg begynte å lese den, og forstod ganske raskt at handlingen foregår under 2. verdenskrig, med motstandskamp, angiveri, grenseloser, hukommelsestap. Og Oslo. Enkelte dager hadde jeg problemer med å legge den fra meg, for den var svært spennende - ikke bare tematikken, men også fordi ting og forbindelser fra fortiden nøstes opp. 

Herved veldig anbefalt! Dog er den nok ikke så enkel å få tak i, men sjekk antikvariater og loppemarkeder utover høsten. Bokhylla.no har den også, for den som vil lese den på en skjerm (men obs, den har nesten 300 sider). 



Kontrast.
 Jeg ligger i hengekøya en vakker augustdag og leser om de som kjempet i det skjulte. 

Ingen kommentarer:

Populære innlegg