mandag, desember 29, 2014

Kva las du no?


God femte juledag! Fikk dere bøker til jul? Og enda viktigere: Hva leser dere nå i jula?

Jeg fikk en haug med bøker! Munro-noveller, C. Engers nyeste, Duras' essayer om å skrive, Pessoas "Uroens bok", og sist men ikke minst - John Eliot Gardiners store bok om Johann Sebastian Bach! O lykke!! Gleder meg til å sette tenna i den. 

Akkurat nå leser jeg Dostojevskijs "Idioten", bind I. 

Og dere?

Håper dere nyter feriedager og (forhåpentligvis) fint vær, og tilbringer mest mulig tid med nesa i ei god bok!

26 kommentarer:

Lektor Tørrdal sa...

Jeg burde lese Rune Johan Krumsvik "Klasseledelse i den digitale skole", men er ikke helt motivert for just det. Fant i går Muriel Spark "Frøken Jean Brodies beste alder" som jeg egentlig vil lese på engelsk, men som var på biblioteket og hadde så fin forside at jeg lånte den.

Elis hage sa...


Jeg fikk en stor, nydelig bok av maleren Lars Lerin

som heter " Naturlæra". Utallige små akvareller, og en

bok jeg virkelig gleder meg til å lese! Her er det så

mange stemninger både i bilder og tale. Takk til mine

døtre som oppdaga denne boka!

Gunn sa...

Jeg var så heldig å få den nye Astrid Lindgren biografien "Denne dag, et liv" av Jens Andersen, så den står øverst på leselista mi denne jula. Gleder meg til å lære mer om denne fantastiske forfatteren som skrev for både små og store.

Anonym sa...

Agatha Christie noveller ... :)

Dahlia sa...

Fikk Lars Petter Sveens "Guds barn" av min kjære til jul, en veldig fin bok som må leses i små porsjoner for at jeg skal klare å ta inn over meg dybden i fortellingene. Veldig imponert over denne unge, norske forfatteren!

Jeg har også biografien om Kjell Askildsen og bind 1 av Krig og fred i bunken, begge påbegynte. Men jula er en sosial tid for meg der jeg treffer mye slekt, så det spørs om jeg ikke må utvide ferien litt :-)

glow sa...

sult av knut hamsun!

Marit E sa...

Jeg fikk "Jeg er Malala" til jul, så da er det den jeg leser for tida. God jul videre!

koristen sa...

Den eneste boka jeg fikk til jul var en notisbok, men den er fin med ugler på ;-)

Jeg leser "The Harp of the Grey Rose" av Charles De Lint, har lest den før, men det er lenge siden.

Stine Arkeologine sa...

Fikk flere bøker til jul, men leser de medbrakte foreløpig: Caitlin Moran "How to be a woman", Sigrid Boo "Vi som går kjøkkenveien" og dikt av W.H.Auden. Storkoser meg!

Vil forresten anbefale dere alle å lese Moran - gapskratt og bli klokere! :-)

Hermia Says sa...

God fortsättning!
Jag har ca 30 sidor kvar av min julläsning, den helt fantastiska Wolf Hall av Hilary Mantel. Känns mycket bra att avsluta på topp! Sedan ska jag nog läsa något av Patrick Modiano och så en liten bok om Florens som jag reser till på nyårsafton.

Hazel sa...

Jeg fik "Tender is the Night" af Fitzgerald og "Anna Karenina" (som jeg allerede har læst, men dette er en ny-oversættelse) i julegave, men lige nu er jeg i gang med "Gösta Berlings Saga" af Selma Lagerlöf.

Ingerid sa...

Jeg leser Stoner av Williams. Jeg fikk ingen bøker til jul (!) utenom en kokebok. Vi har jo kuttet litt ned på julegaver.... ikke alle utslag av det er like greie, men men. Stoner er en god bok, en man ligger og leser utover natten. Det er jo litt slitsomt med bøker som det blir en hype rundt. I mine øyne er dette en virkelig god amerikansk roman, bedre enn mange. Litt overraskende (vaskesedler er jo ofte misvisende) er temaet vel så mye familie og kollegiale forhold som mannen Stoner. Kvinner er ikke alltid like godt skildret som her. God julelesning, altså.

Anonym sa...

Ingen bøker i gave i år, men hadde lånt tilstrekkelig på biblioteket på forhånd, så ingen problem.

Jeg leser nå "All min forakt" av Berit Hedemann - anbefales virkelig!!

Takk for gode tips! På bakgrunn av disse har jeg nå lagt inn tre bestillinger på biblioteket. Gleder meg til å ta fatt på bøker jeg ikke ville ha funnet uten "kva las du no".

Trude

Elida sa...

Eg fekk ingen bøker til jul, men eit gavekort fekk eg og det blir første prioritet etter nyttår :-D

Akkurat nå leser eg som vanleg fleire bøker, men "Mary Barton" av Elizabeth Gaskell har som regel førsteprioritet :-)

Cyan sa...

Det siste jeg leste var Brennpunkt Oslo: Krüger & Krogh. Tegneseriebok fra 60-tallets Oslogater. Fantastisk gjennomført!

Jeg holder også på med Dave Eggers The Circle som burde være pensum for alle som frivillig legger ut hele livene sine på nett. En fremtidsroman med tema Sosiale Medier Gone Wild.

Og så har jeg tenkt å kjøpe og begynne på John Greens An Abundance of Katherines så snart jeg finner igjen Kindlen min.

Ellers må jeg takke for julespillelisten din, den har gått i bakgrunnen daglig her, og vi er ikke lei enda.

Marit sa...

Leste Levi Henriksens "Harpesang" på flyturen hit til Spania i går, var forsinket og rakk hele. Underholdende, men litt ujevn og forutsigbar, synes jeg. Nå er jeg i gang med Tillers "Innsirkling 3", så langt veldig bra. Koser meg i sola, og synes Julestjerner er flotte også utendørs. Og det er virkelig deilig med dagslys og turer langs stranda i klarvær som gjør ar vi ser kysten til Afrika. Dette er vår romjulsdrøm.

Joy sa...

Akkurat nå leser jeg "Et helt halvt år" av Jojo Moyes, som jeg fikk i julegave :-) Veldig fin så langt!

Karrimarri sa...

Eg les Når du minst venter det av Sarah Rayner. Trist, men eg likar godt måten å få dei ulike historiene som denne boka inneheld, til å gå over i kvarandre.
Neste på lista blir nok Svindlere av John Grisham :)

KLY sa...

O lykke over å endelig ha falt for fristelsen for en Kindle! Etter å ha forkastet boklesing på brett gjentatte ganger så er jeg nå en av de som nå lar teknologien leve side om side med trykte bøker. Det kommer til å revolusjonere lesingen med å alltid ha et par bøker tilgjengelig i veska, uten at de tar plass eller veier noe. Utrolig praktisk for en som er mye på reise (både på t-bane og ut i verden). Om du kan lese norske bøker på Kindle? Ja, nå er ikke det noe problem lenger. De fleste bokhandlere på nett har en enkel løsning for å sende boka du har kjøpt til Kindle´n din.
Jeg startet med Merethe Lindstrøms "Dager i stillhetens historie". Tankevekkende for en datter som selv har en tendens til å komme med raske løsninger til foreldre med en litt annen bagasje enn deg selv. Derved er anbefaling for både boka og lesebrett overbragt.
God fortsättning, som de sier det i nabolandet.

Josefine sa...

Jeg fikk faktisk bare en bok i år, og den har jeg allerede lest, men jeg ble veldig glad likevel. Nemlig 50års spesialutgaven av J.R.R.Tolkiens Two Towers! Jeg fikk jubileumsutgaven av The Fellowship of the Ring til bursdagen min, og håper på å få den siste boka til bursdagen min neste år. Jeg har en veldig fin pappa som kjenner meg godt :)

Ellers har jeg begynt på Monstermennesket av Kjersti Annesdatter Skomsvold. Har bare lest to kapitler så langt, men jeg liker den godt. Jo fortere jeg går, jo mindre er jeg satt lenge igjen i kroppen min, og denne virker enda sterkere, så jeg tar det i et rolig tempo.

Elisabeth sa...

Jeg fikk to bøker, ei av Ernst Hemingway (som egentlig er tre i ett), og ei av Abdulrazak Gurnah. Jeg oppdaget Gurnah ved en tilfeldighet da jeg oppdaget at han jobbet ved 'mitt' universitet i England, og nå har jeg lest en hel del bøker av ham. Den jeg fikk til jul heter "The Last Gift", og den skal jeg straks gå i gang med!

Maren sa...

Jeg fikk flere fine bøker til jul i år! Moon Palace og Winter's Journal av Paul Auster, The Great Gatsby, Prøysens Lørdagsstubber og en biiitteliten Jane Austen-bok der alle romanene hennes er kort og morsomt gjenfortalt, veldig søt. Og ikke minst et gavekort på Norli, som jeg skal ta med en dag bort til Universitetsgata etter ferien.

Akkurat nå er jeg nettopp ferdig med en novellesamling av Arne Lygre, Tid inne. Den ble tilfeldigvis med hjem fra et bibliotekboksalg en gang for flere år siden. Og jeg har likt den godt! Så i morgen tidlig skal jeg plukke ut en ny bok, kanskje en av julegavene, eller en av de som har ventet lenge i hylla allerede.

Anna sa...

Lyckostigen av Anna Fredriksson tog slut häromdagen. Har oturligt nog tillbringat mycket tid på legevakten/akuten/infeksjonsklinikk och där är det mycket väntetid - alltså tar man med en bok.

Anonym sa...

Jeg har hittil i jula lest 'All min forakt ' av Berit Heidemann (veldig bra) "Unnskyld' av Ida Hegazi Høyer (superanbefales), 'Kjære' av Linnea Myhre (lesverdig), 'Operasjon sjølvdisiplin', av morsomme og flinke Agnes Ravatn, - og nå leser jeg '33' av Kjersti Annesdatter Skomsvold, så langt veldig lovende. Har 'Innsirkling 3', 'Frøken Jean Brodies beste alder' og 'Fridtjof Nansen, mannen og verden' på vent. Og til tross for mye sosialt denne jula også, har det heldigvis blitt tid til lesing, o'lykke!

Elin

Oda sa...

Eg les "Billie" av Anna Gavalda ei av bøkene eg fekk i julegåve. Fin, freidig og fransk, slik dei fleste av bøkene hennar er.

Anonym sa...

Sitter og blar meg gjennom den siste ukas blogginnlegg (en hyggelig avslutning av det gamle året og en god start på det ); derfor en noe sen kommentar fra meg.

Jeg er stor fan av Haruki Murakami, og til jul fikk jeg Hva jeg snakker om når jeg snakker om løping. Har nettopp avsluttet Meg eier ingen av Åsa Linderborg, så nå gleder jeg meg til nok en Murakami-opplevelse; om enn noe annerledes enn de "vanlige" romanene hans.

Populære innlegg