søndag, desember 28, 2014

White Christmas (1954)













"White Christmas" er definitivt en av mine yndlingsfilmer på denne tiden av året. Vi ser den hvert år, og denne gangen hadde vi visning av den under førjulsselskapet vårt. Så koselig det var å se den sammen med gode venner! Den handler om to kamerater som møttes under 2. verdenskrig da de var stasjonert i Europa, som danner en duo som opptrer sammen. De møter to søstre, og reiser sammen med disse til Vermont, hvor søstrene har fått jobb som underholdere på et pensjonat i julehøytiden. Musikken er komponert av Irving Berlin, og Rosemary Clooney matcher virkelig Bing Crosby når det gjelder stemmekvalitet (de andre to er best til å danse). Obs! Selve melodien "White Christmas" er ikke opprinnelig fra denne filmen - den er fra "Holiday Inn" (1942), som også er en must-see. 

Få den med dere om dere kan!

6 kommentarer:

Maja sa...

Jaaaaa! Jeg så den nå i desember for første gang, etter tips herfra såklart, og falt pladask! Slår de fleste andre julefilmer ned i støvlene! Er så lei av Love Actually og de der.

Anonym sa...

Takk for tipset! Mette

Line sa...

Filmen kom i hus pr. post rett før jul, jeg fikk endelig sett den 3. juledag. Den er så søt! og full av sanger jeg kan fra før og aldri har tenkt på hvor kommer fra.

Anonym sa...

Den starter så trist og så innmari rørende. Vet du, jeg fikk et helt annet forhold til den sangen etter jeg så denne filmen her jeg... snufs :)

Stine Arkeologine sa...

Elsker den! Rosemary Clooney er så elegant, blir aldri lei av å se og høre henne! Liker aller best nattmatscenen med henne og Bing. Og når hun synger "Love, you didn't do right by me", sukk, nei dobbeltsukk!

Miss Lemon sa...

Dette er i den senere tid blitt en av mine favorittfilmer i julen. Såg den første gangen da jeg bodde i London for noen år siden. Låg på det lille rommet mitt i Holland Park og lot meg forføre av musikken, fargene og nostalgien. God jul til deg Glamourbibliotekaren :-) Ønsker deg en fortsatt hvit og vakker romjul :-)

Populære innlegg