tirsdag, mars 24, 2015

Svar på spørretimen, del 3




Salome sa... Du er så flink til å gjøre så mye. Stelle hage, lese bøker, lytte til musikk, lage te, gå på konserter, kjøpe blomster, innrede hjem, gjøre bruktfunn, reise... Du kan så mye. Om litteratur, musikk, film, te, parfymer, bruktfunn, blomster og planter, parfymer, i-herb produkter. Men døgnet har bare 24 timer... Hva er det du ikke gjør? Hva er det du dropper? Og hva er det du ikke kan noe om?
Jeg vet ikke helt hva jeg skal svare her, jeg synes jo ikke jeg har det så travelt. Jeg gjør jo ikke alt dette du nevner hele tiden ( - å lage te og å kjøpe blomster er ikke særlig tidkrevende, hehe). Jeg bruker så å si ingen tid på å innrede, vi har ikke endret noe særlig her siden vi flytta inn for seks år siden. Jeg har ikke interiør osv som hobby. En annen ting jeg bruker svært lite tid på, er shopping. Jeg går sjelden rundt i butikker og titter, jeg føler jeg har det jeg trenger, så min shopping begrenser seg til nødvendigheter samt bruktmarkeder i blant. Men ellers føler jeg ikke at jeg gir avkall på andre ting for å gjøre disse tingene du nevner her. Ang. kunnskap: Man kan jo etterhvert mye om det man er interessert i, det er helt naturlig. Og det er veldig mye jeg ikke kan noe om, som jeg ikke er interessert i heller, hvor skal man begynne? Jeg er ikke særlig flink til å lage spennende og imponerende mat for eksempel. Jeg er ikke interessert i vin, golf, dataspill, fantasy, rallycross, reality-tv eller å henge på nattklubber. Disse tingene kan jeg i prinsippet ingenting om. Tror ikke jeg kan svare mer utfyllende på spørsmålene dine :)




Anonym sa... Tester du parfymer før kjøp kun i butikk, eller kjøper du decanter og tester over tid også? Hvilke parfymer står høyest på ønskelista di for flaskekjøp akkurat nå? Hva avgjør om en parfyme har god kvalitet? Er det slik at nisjeparfymer gir mer for pengene, syns du? Er det noen parfymenoter/familier du alltid har styrt helt unna? Hvilke noter/beskrivelser er du så trygg på at du liker at du nesten kan tillate deg å blindkjøpe? (Jeg blindkjøpte en decant Bois des Iles etter din beskrivelse en gang. Det ble en stor favoritt!)
Jeg har ingen ønskeliste, men snuser alltid litt rundt når jeg er i utlandet. Jeg liker å ha parfymeminner fra steder, for jeg har så innmari sterk assosiasjonsevne når det kommer til dufter. Nisjeparfymer gir mer for pengene i den forstand at de gjerne er mer unike, mindre trendy og dermed mindre like alle andre. Jeg kjøper ikke decanter, jeg vil ha ordentlige flasker av parfymene mine, men har av og til kjøpt noen små prøveglass. Jeg blindkjøper sjelden, kjøper så å si aldri i nettbutikker - jeg liker best å teste meg fram i butikker og kan tenke på enkelte i årevis før jeg kjøper dem. Bois des Iles kjøpte jeg i Nice i 2013 etter å ha tenkt på den siden en New York-tur i 2005! Jeg forholder meg sjelden til noter og beskrivelser, for meg handler det mye mer om assosiasjoner, og de blir gjerne ganske subjektive og vanskelige å forklare/beskrive. Av og til kan jeg spontankjøpe, men i det hele tatt kjøper jeg veldig sjelden parfymer nå. Stort sett bare på reiser. Jeg eier så mange jeg har lyst til å bruke, så fokuset mitt er mest på dem. Jeg er jo fremdeles like interessert, men bruker ikke mye tid på å orientere meg i nye parfymer, fordi jeg vet at det vil skape behov, hehe. 



K. sa... Tenkte å spørre om når/hvorfor du ble vegetarianer, men det ser jeg noen allerede har spurt om :-) Derfor spør jeg heller: Hvorfor drikker du ikke alkohol? Har du aldri gjort det? Får du mange kommentarer på det, positive / negative? Er du personlig kristen? Beklager hvis dette ble for nærgående, du kan la være å svare hvis du ikke vil. Ha en fin dag :-)
Jeg ser ikke så mange grunner til å drikke alkohol egentlig, så da er det like greit å la være. Jeg har drukket vin en sjelden gang i blant tidligere, men er ikke så glad i det, og liker ikke å bli beruset. I festlige sammenhenger, særlig når det er barn der, synes jeg det er kjempeviktig at det er noen klinkende edru personer tilstede, og jeg kan gjerne være en av dem. Noen reagerer selvfølgelig, en del blir usikre og masete, men hvis de har problemer med at jeg ikke drikker alkohol, får det bli deres sak. Jeg blander meg ikke borti hva de gjør heller, det er nok det mange frykter - altså at man skal drive med en eller annen misjon om man ikke spiser kjøtt eller drikker alkohol. Gi noen dårlig samvittighet for noe. Men slike ting får være opp til hver og en. Det er virkelig ikke noen big deal for meg. (Og nei, jeg er ikke personlig kristen). Ha en fin dag du også!


Anonym sa... Jeg er så nyskjerrig på hvor i landet du kommer fra! Har for meg at du ikke har villet avsløre det tidligere, men kanskje vi kan få et lite hint bare? :)

Anonym sa... Er såå nyskjerrig på hva du heter, men jeg vet at du ikke ønsker å avsløre akkurat det. Jeg tillater meg imidlertid å gjette! Du føles som en Ingrid eller en Helene eller en Elisabeth. Eller Ellen! Er jeg i nærheten eller..?? :)
Slår sammen disse to og svarer følgende: jeg sier ikke hvem jeg er, hvor jeg kommer fra, hvor jeg bor, hva jeg heter, hvor jeg jobber, hvem jeg er gift med, hvem familien min er eller hvem vennene mine er. Du får bare fortsette å gjette, noe nærmere svar får du ikke :)


Åshild sa... Jeg er så glad for at bloggen din finnes! Et spørsmål: Vet du om en god skredder i Oslo? Jeg har så lyst til å få skikkelig tilpasset noen plagg som har utvidet seg. I stedet for å kjøpe noe nytt :)
Oi, godt spørsmål! Jeg husker noen nevnte en skredder her for mange år siden, men det er kanskje på tide med en oppfriskning - noen som vet om en god skredder i Oslo?  (og takk, hyggelig at du er glad for bloggen!)


Glamourstudenten sa... Jeg lurer på hva slags hårprodukter du bruker?
Jeg bruker shampoo, balsam og serum fra Giovanni (Wellness-serien).


Anonym sa... gøy! Håper det er lov til å komme med flere spørsmål her :-) Jeg lurer på hvor du aller helst handler parfymer?
Stort sett kjøper jeg parfymer når jeg er på reiser i utlandet, og her i Norge er det Heaven Scent som er yndlingsbutikken - men det blir kanskje i snitt én i året der. 



Mari sa... Mater du fugler i hagen, og har du noen favorittfugler? 
Her mater vi fuglene til den store gullmedalje! Har en diger armé av gråspurv, samt en og annen blåmeis som hopper rundt i morelltreet, og det er veldig koselig. Svarttrosten er min favorittfugl, den dukker opp i blant! Skulle gjerne sett mer dompap. 


Miss Lemon sa... Jeg lurer på om du kan dele dine tre beste steder å bo i Paris? Og din favoritt bydel i Paris? Og Parisiske loppemarkeder og spisesteder :-) Har lest en del av Paris innleggene dine og hotellet/ene du bor på ser så koselig ut :-)
Jeg tror egentlig bare jeg henviser til Paris-innleggene, det er det nærmeste noen guide jeg kommer til å gjøre :)


biblio sa... Da du var liten, hva ville du bli når du ble stor? Har du alltid tenkt å bli bibliotekar? Hva kunne du ikke tenke deg å jobbe med?
Jeg lekte mye bibliotek da jeg var liten (vi hadde veldig mange bøker hjemme), så jeg tror egentlig det har vært en plan hele livet, til tider kanskje ubevisst, men allikevel. Jeg er veldig glad for å jobbe med musikk, jobben min føles kreativ og jeg får brukt mye av meg selv. Jeg passer nok aller best til å jobbe akkurat sånn, med kunstneriske ting som musikk og litteratur, som jeg er oppriktig interessert i. Jeg hadde aldri orka en intens karriere innenfor det private næringsliv for eksempel, lederjobb med masse møter og middager og dresskode og goder og krav til inntjening. Eller networking... ugh. Den typen prestisje er ikke noe for meg, samme hvor godt betalt det eventuelt er.  



Anonym sa... Ååh jeg elsker spørrerunder! 
Hva hadde du som hovedinstrument på musikklinja? 
Klassisk gitar. Spilte mye Bach. 

Favorittmerke på leppestift?
Chanel. 

Hender det at du blir gjenkjent/spurt om det er du som er glamourbibliotekaren? 
Det har hendt noen få ganger, men heldigvis ikke så ofte. 

Hvordan møttes du og mannen din? (Forstår om du synes siste sp.mål blir for privat, du behøver ikke svare i såfall) :) 
Vi møttes på musikk-folkehøgskole!



Anonym sa... Hei! Var du på utveksling i løpet av studiene? Hvis ja, hvor, og snakker du andre språk enn norsk og engelsk? 
Nei, var ikke på utveksling. Jeg har en god femmer i tysk, men har ikke praktisert på veldig mange år, så jeg kan ikke si jeg snakker flytende akkurat... hehe. Må kanskje se litt mer på Derrick. 



Anonym sa... Har du noen religiøs tro eller tilknytning?
Nei. 


Ingrid sa... Så morsomt å lese! Digger spørrerunder, men jammen må det være krevende å svare på så mange forskjellige rare spørsmål om seg selv! Ble du sliten?
Ja, det ble jeg! :)  Og jeg følte meg litt i overkant selvopptatt etter den største økta. Bra det nærmer seg slutten på denne runden nå!


Maje sa... Hyggelig med spørretime! For litt over et år siden kjøpte vi oss nytt hus hvor det meste av hagen er (dårlig vedlikeholdte) skråninger. Jeg har dessverre ikke grønne fingre, men jeg skulle gjerne ha rusket opp litt i disse skråningene og plantet fine ting som helst kommer igjen og igjen - og som er så enkle og hardføre at "selv mor kan klare det". Har du noen tips? (Jeg har noen vanlige bed også, så der satte jeg bl.a. en slags hortensiabusk, en duftskjærsmin, en rosebusk, en syrin og la ned noen løker i fjor:)
Jeg synes det er koselig med spireabusker i skråninger! Ellers står det mye om akkurat dette på diverse hagenettsteder, med tips fra gartnere om jord osv, så jeg anbefaler egentlig sjekke ut hva ekspertene mener. Lykke til!


Ida sa... Liker du Downton Abbey? Favorittkarakter?

Ja, jeg har fulgt med fra starten, men når det er så lenge mellom hver sesong klarer jeg alltid å glemme hva som skjedde sist, så det tar litt tid å komme inn i det igjen. Jeg blir litt sliten av snobberiet til Mary, og av alt Bates-paret må gjennomgå - det er jo noe absolutt HELE tiden. Har ingen favorittkarakter, men Maggie Smith er jo festlig såklart. 


Da tror jeg vi setter strek for denne spørrerunden! Det kommer flere innlegg basert på forslagene og ønskene dere kom med som var av litt mer omfattende karakter, så heng med. 

Takk for alle bidrag! Morsomt at dere engasjerte dere!




5 kommentarer:

Linn sa...

Fine svar...jeg ser heller ingen spesiell grunn til å drikke alkohol..liker ikke bli beruset :)
det er flere av oss :)

Anna sa...

Men det är fascinerande hur många som upprörs av att man inte dricker alkohol.
Jag tycker inte det borde behöva vara så, men mitt liv blev mycket enklare när jag lärde mig dricka vin (även om jag fortfarande är väldigt "picky" på vad jag tycker är gott).

Glamoursjefen sa...

Angående alkohol, er jeg enig. Liker smaken av et godt glass rødvin eller god champagne, men synes egentlig ikke noe om rusen... Derfor blir det ofte kun med et glass. Har heller ikke noe i mot å være den eneste som ikke drikker på en fest. Men som Anna kommenterer, merkelig hvorfor det skal sparke oppstyr. Har opplevd det ofte i jobbsammenheng også....

Majorstuen Systue i Industrigata kan anbefales. De er både flinke og hyggelige.

Glamourbibliotekaren sa...

Linn: Det er mange av oss! :)

Anna: For min del har det ingen mening å lære meg å drikke vin :) Jeg har jo sluttet av en årsak. Jeg opplever ikke at så mange blir opprørte, og hvis de blir det, er det deres eget problem. Enkelt :)

Glamoursjefen: Takk for skredder-tips! Det er et vanvittig drikkepress på enkelte arbeidsplasser, heldigvis ikke så mye på min. Fulle sjefer på seminar er nok noe av det dummeste og mest uproffe som finnes :)

Anonym sa...

Tusen takk for en fantastisk blogg. Jeg går ofte inn her for å finne styrke når hverdagen blir litt tøff, du er flink til å formidle gode verdier.
Jeg søkte på "alkohol" i bloggen fordi jeg mintes at du hadde skrevet at du ikke drikker. Jeg er en av de som drikker mindre og mindre for hvert år, og ikke har lyst til å gjøre det overhode av flere årsaker. Imidlertid føler jeg press fra omgivelsene og å forklare hvorfor jeg ikke vil, og og jeg har også opplevd å bli noe eksludert av visse sammenhenger fordi jeg takker nei til å drikke, noe jeg opplever som sårt.
Kunne du kanskje lage en post, eller svare her, om hvordan du i praksis håndterer evt drikkepress, sammenhenger der mange drikker (jeg trives ikke med berusede folk rundt meg, spesielt ute på bar/konsert, kanskje du ikke har problemer med det) og det å føle å måtte forklare deg (kanskje du ikke føler deg forpliktet til det? det gjør jeg)

Populære innlegg