fredag, juli 10, 2015

Paris, del 2 - med bursdag!


Når man feirer bursdag i Paris, Glamourbibliotekaren-style, må man i allefall begynne med en kopp te! Og gjerne en liten lesestund. Senere kom frokosten, med ferske croissanter, toast, kokt egg, appelsinjuice og slike gode saker.  



                                                  
Og apropos gode saker - jeg fikk velge hva jeg ville ha med ut på eventyr. Vi stakk innom vårt lokale boulangerie og hamstret med oss macarons og eclair og vann og limonade. 


Koselig altså. 



Så kan man jo rusle litt i retning Seinen, og beundre slike bygårder og balkonger som man passerer på sin vei. 


Ut i båt! Vi kjøpte en billett som varte hele dagen, vi kunne ta båten hvorfra og til hvor vi ville, når som helst. 


Vi hoppet av ved Tuileriene, for vi ville opp i Pariserhjulet. Det må man jo når man er i Paris - og særlig på en bursdag!




Sånn ser det ut derfra. 



Og sånn andre veien! Ser dere Sacre Coeur?


Vel nede beundret vi blomstringen i Jardin des Tuileries. Folk brukte vanningsanleggene til å kjøle seg ned, og "tråkk ikke på gresset"-skiltene ble i høy grad ignorert. 


Slaraffenliv.


Vi seilte videre nedover Seinen!



Vi gikk av båten og slengte oss ned på teppet vårt i Trocaderoparken, med god utsikt til det fineste tårnet i hele verden. 


Man må ligge denne veien når man leser, for tårnet bør alltid være lett å se. 


Fine små søte tusenfryd overalt i plena. 


Etter minst en time i horisontal stilling i parken, var det klart for neste stopp: Karusellen ved Eiffeltårnet! Jeg droppet alle hester og prinsessekarjoler og slike ting, og gikk for en gammeldags motorsykkel. 



Utsikten fra motorsykkelen. 




Vi hoppet på en båt igjen!


Tårnet ønsket oss lykke på ferden videre ved å sende ut en hjerteformet sky til oss!




Kjekk sommerbrun mann i motlys. 



Yves Montand-båten lå til kai. 


Så tok han meg med på en vegetarrestaurant oppe ved kanalene. Øko-limonade smakte himmelsk!



Himmelen var veldig pen om kvelden da vi gikk hjemover. 


Månen kom fram over hustakene. 


Etter en real runde inne hos Shakespeare & Company (handler alltid der på kveldstid) avsluttet vi en lang fin Paris-bursdag utendørs med drinker på frokostkaféen vår - dette er en slags mojito-driver-variant. Kombinasjonen mynte og sitron altså. Funker hver gang!

(Flere bilder fra de andre dagene kommer om ikke lenge!)

9 kommentarer:

tonemor sa...

For en stemning! Gleder meg til jeg skal dit til høsten og feire..... 30 års kjærestetid!

jammen sa...

Så vakkert! Dere har nok hatt det fantastisk på tur!

Anonym sa...

Det ser ut som en utrolig herlig bursdag! Dere er så flinke til å gjøre sånne hyggelige ting :-)

Hermia Says sa...

Vilket perfekt födelsedagsfirande! Paris alltså!

Ingrid sa...

For en drømmedag :-) Virker som den var helt i din ånd :-) Båttur på Seinen er et bra tips, det skal jeg merke meg når jeg skal dit sammen med mamma og ei venninne til høsten. Gleder meg enda mer nå :-)

Anonym sa...

Så herlig :)
Perfekt bursdag!!!

Lurer på hvordan Paris er som reisemål i mars, da har jeg bursdag nemlig .. midt i måneden :)

Stine Arkeologine sa...

Det ser ut som en deilig dag. Gratulerer med overstått! :-)

Glamourbibliotekaren sa...

Tonemor: Fin måte å feire på! :)

Jammen: Vi har det alltid kjempehyggelig på tur! :)

Anonym: Det var en veldig fin bursdag :)

Hermia: Ja, Paris!! :)

Ingrid: Ja, ta en båttur! Og velg de båtene som ikke er sightseeing-båter, de kan man jo bli halvsprø av.. hop-on-båtene er bedre. Da er man sin egen herre.

KoseligKoselig: Det er nok fint uansett når på året, men mars kan være lunefull. Det kan være vår, det kan være snø. Jeg ville pakket for ethvert vær! (trenger kanskje ikke badedrakt, haha)

Stine Arkeologine: Tusen takk for det! :)

Anne Grethe sa...

For en fantastisk dag!
Har vært maaange ganger i Paris, og stemningsrapportene dine derfra er så herlige. Så lurt med hop on/off båt, de visste jeg ikke om. Finleser Paris-postene dine som oppvarming til augustdager i Paris! :)))

Populære innlegg