tirsdag, september 01, 2015

Oracle Night / Paul Auster. - New York: Picador, 2003. - 243 p.


Jeg sparte noen godbiter til slutten av sommeren. "Tender is the night" som jeg skrev om forleden, "Klokkene ringer for deg" som jeg har spart altfor lenge, og ikke minst: "Oracle Night" av Paul Auster. Jeg innbilte meg at jeg kjøpte den for et par år siden. Men da jeg tok den ut av hylla, ramla det et bokmerke ut - fra den fine lille bokhandelen Shakespeare & Co rett ved University of New York, på Broadway rett øst for Washington Square Park. Da jeg var i New York i april, var den blitt en Footlocker... Butikken stengte i fjor, og jeg er usikker på når jeg kan ha kjøpt den. Sannsynligvis i 2007 eller i 2008, kanskje i 2011 men det tror jeg ikke. Eventuelt så tidlig som 2005. I alle fall, jeg aner ikke hvorfor jeg ikke har lest den før. Kanskje fordi man har så mange bøker man vil lese, og altfor lite tid. Nå har jeg i allefall gjort det! Og akkurat som absolutt alt annet jeg har lest av Paul Auster, tok den meg med storm. Jeg virkelig elsker Paul Austers univers. Brooklyn, leiligheter med stappfulle bokhyller, arbeidsrom med skrivebord. Historier inni historiene er nærmest hans varemerke, i høyeste grad også her. 

Jeg lengter tilbake, evt til neste Auster-bok. Det blir ikke lenge til. 



4 kommentarer:

GateGlam - Litt glamour, litt byliv, litt strøtanker, litt meg sa...

Jeg elsker ditt univers ^-^

Ragnhild sa...

Å den er fin! Første Auster-boka jeg leste :)

Auster-fan sa...

Fin blogg!

Janne sa...

Så glad for at du introduserte meg for Paul Auster. Har nå lest Winter Journal og Brooklyn Follies, jeg elsker bøkene hans. Så takk for et nytt tips, skal prøve å få tak i den imorgen.

Populære innlegg