søndag, mars 13, 2016

Påsketeselskap!

Påskeadvent er jo en gylden anledning til å samle gode venner og drikke te på en søndags formiddag igjen! Denne gangen hadde selskapet en klar misjon - å teste noen ulike påsketeer. Ikke for å kåre en vinner, men for å drikke mest mulig te og kanskje sammenligne. (Konklusjonen ble at alle er gode, forresten)


Her er de tre utvalgte i år. Perchs påskete, debuterende i denne sammenheng, samt de gamle traverne fra Black Cat og Solberg Hansen (Majorstuen kaffe- og tehus).



En liten gul eranthis er sesongens første hageblomst! (med unntak av noen juleroser som jo blomstrer hele vinteren der ute). 

Skjelmsk smil fra en kylling på toppen av boksen fra Perchs, med pen sløyfe som viser at de er "Kongelig hofleverandør".


Tror jeg fylte denne ca ti ganger. Det gikk unna. ("Ceylon" fra Gustavsberg, designet i 1951 av Stig Lindberg). 

Den ene kaka ble pynta med en ekstremt lite veldreid kylling. 

En av gjestene hadde med luksuslakris med sjokolade, det gikk også unna. 



Som vanlig fikk gjestene velge bøker som jeg skal lese. Denne gangen ble det Rilkes brev, som jeg har tenkt på lenge, samt ei bok jeg hadde glemt at jeg hadde kjøpt, og den fine "New York Holiday" som jeg fikk til jul for noen år siden, og som jeg har lest ca halve av. På tide å fullføre! (Jeg venter til over påske, for i påska har jeg andre leseplaner!)

Over til teen: 
Black Cats påske te (sic!) : Minus for særskrivingen. I fjor var det bindestrek, litt bedre. Men i år er det altså full særskriving. En av gjestene gikk så langt som å si at hun umulig kunne kjøpe den, nettopp av denne årsak. En annen gjest ville gå innom butikken og opplyse om dette. God te, litt krydrete, ikke for fruktig. Viktig, da te med altfor mye frukt i funker dårlig for min del. Denne er en klassiker i min samling, kjøper den hvert år.

Solberg Hansen påske-te (tidligere kalt påskete fra Majorstua kaffe- og tehus, selges mange steder) : Ingrediensene er listet sirlig opp, i allefall til et visst punkt - vi var litt usikker på hva som skjuler seg bak "aroma", og ikke minst hvilke blomster den inneholder. Det står kun "blomster". Ellers - sort te, eplebiter, nype (fare!), hibiscus (fare!), sitronskall, vaniljebiter. Også en god te, ikke særlig krydrete, fruktig uten å krysse grensa. Nype og hibiscus er no-no for meg, men her blir de heldigvis overdøvet av alt det andre. Denne har jeg også kjøpt i årevis. Blir like glad hver gang påskete-skiltet med den gule skigående kyllingen med solbriller kommer opp utenfor butikken i Bogstadveien.

Perchs Påske The: Særskriving her også, men de er jo danske og hvem vet hva slags regler som gjelder der. Denne er ganske annerledes, den smaker godteri (gummibjørner fra Haribo ble nevnt), og inneholder følgende: Hvid the, grøn the, jasmin perler, kandiseret ananas, majs, karry blade. Aroma: Ananas, morbær. Med andre ord ikke så langt unna min yndlingste fra Perchs, den hvite teen med ananas. Fascinerende konsistens; store eplebiter og andre ingredienser med ukurante fasonger som gjør at den i allefall ikke er enkel å presse inn i en bitteliten tesil. Pen mintgrønn boks som matcher badet vårt, ble det sagt ved bordet. 

Vurdering til slutt: Tommelen opp for alle tre. (Ikke overraskende!)

10 kommentarer:

Fivrelden sa...

Teselskap til påske er en lang tradisjon her også, selv om jeg avholder mitt i påsken da. :) Og Black Cat sin er en følgesvenn på bordet. :) Så veldig kos ut.

Anonym sa...

Det ser alltid så koselig ut med disse teselskapene dine. Skulle ønske jeg ble invitert i noe sånt, ingen av mine venner er flinke til å ta initiativ til sånt.

Anaruh sa...

Så nydelige farger! Veldig vårlig og friskt.

Har også tjuvstartet på den fra Perch's, og synes den smaker som Smurf, slike rosa, gule og hvite pastiller man fikk (får?) kjøpt i små esker. Men veldig god, til tross for at den er veldig søt. Fint alternativ til billig smågodt!

Anaruh sa...

Til Anonym over: ta initiativ selv? Jeg inviterte på teselskap ti bursdagen min i januar, og detter det ble jeg invitert tilbake til to andre. God sirkel!

Glamourbibliotekaren sa...

Fivrelden: Det var veldig hyggelig, som vanlig! Lykke til med ditt selskap.

Anonym: Det er nettopp da man må ta initiativ selv. Jeg har skrevet om dette en del ganger tidligere, man inviterer hverandre hjem sjeldnere for tiden, kanskje fordi man har kontakt via så mange andre kanaler og ikke trenger de samme catch-up-møtene som tidligere. Men da mister man jo mye sosial omgang, så det er lurt å ta initiativet selv. Jeg har mange slike faste sammenkomster i året, alltid veldig hyggelig. Heia deg! :)

Anaruh: Ja, Smurf er det kanskje - den røde eska der det var morsomt å helle alt innholdet inn i munnen på en gang og få en gigantisk "tyggis" :D Absolutt bra alternativ til smågodt, jeg spiser ikke denslags men kan godt ta en te-variant. Sunnere på alle måter!

Stine Arkeologine sa...

Hele selskapet ser ut som en pose drops, med alle de fine, friske fargene! :-) Den Perch-teen frister, ikke minst på grunn av den fine boksen som sikkert kan brukes til mye annet etterpå. (De kongelige har sikkert mange slike som de kan putte knapper, sikkerhetsnåler og kvitteringer og sånt i når teen er drukket opp, heldiggrisene!).

Glamourbibliotekaren sa...

Haha, ja! Dronning Margrethe har garantert mange slike bokser fulle!

Anne sa...

På Perchs hjemmeside så skriver de det i ett: Påskethe. http://www.perchs.dk/index.php?page=specifik.php&ID=3258

Glamourbibliotekaren sa...

Lurer på om det er en halvveis fornorsking de forsøker seg på (siden de skriver "hvit" og ikke "hvid", man kan velge norsk språk der oppe :) Men på de danskspråklige sidene skriver de "påske-the" - så kanskje det er det riktige?

Anaruh sa...

Akkurat den røde eska, ja. Og akkurat den svære "tyggisen". Husker at det iste i tennene av alt sukkeret :/

Populære innlegg