onsdag, mai 04, 2016

Invisible / Paul Auster. - New York : Picador, 2009. - 308 p.



Det var på tide med en Paul Auster-roman igjen, jeg sper dem litt utover nå så jeg ikke går tom. Denne kjøpte jeg for fem år siden i en liten bokhandel i Brooklyn, Bookthugnation, ikke så langt fra Austers hjemsted. Jeg synes muligens den er blant hans aller beste. Det er mye gjenkjennbart fra tidligere bøker; student ved Columbia på 60-tallet, liten leilighet i kvartalene mellom Broadway og Amsterdam omkring 107. gate (der jeg selv leide en leilighet en sommer for noen år siden), studieopphold i Paris. Dette går igjen i flere av bøkene hans, og er ting han kjenner fra egen studietid. I "Invisible" er det kun rammen som har et snev av selvbiografi, resten er fiksjon og til tider ganske morbid sådan. Det er noe av det jeg liker best med Auster, og også Hustvedt - deres evne til å skape uhyggelig stemning med karakterer som f.eks. muligens begår drap, og hvem vet egentlig hvilke av karakterene som forteller sannheten. Nok en pageturner, herved anbefalt!

Ingen kommentarer:

Populære innlegg