torsdag, juni 16, 2016

Førpremiere: "Love and friendship" (2016)









Her om dagen kom det en invitasjon til førpremieren på den nye Jane Austen-filmen "Love and friendship", som er bygget på hennes kortroman "Lady Susan". Det måtte jeg absolutt få med meg! Ikke minst fordi regissøren skulle være tilstede, og sånt er jo alltid gøy. Filmen var veldig morsom, mye humor og satire, utsøkte frekkheter og en stokk dum og glad frier som i følge regissøren hadde fått utviklet sin egen rolle - han er i utgangspunktet komiker. Kate Beckinsale er perfekt i rollen som selvopptatt og manipulerende ung mor med seg selv i sentrum i enhver sammenheng, på bekostning av den stakkars datteren naturligvis. Chloë Sevigny er Lady Susans amerikanske venninne Alicia, Stephen Fry er Alicias ektemann. 




Etter filmen ble regissør Whit Stillman (til venstre) intervjuet, det var mulig å stille spørsmål, noen andre rakk å stille mitt spørsmål før meg - det var jo like greit. Det handlet om barokkmusikken som ble brukt i filmen. Mye Vivaldi og Purcell! Veldig flott. Stillman sa han brukte litt dramatisk musikk i perioder hvor det egentlig ikke skjedde noe som helst i historien, for å gi en illusjon om at det var noe på gang... haha. Han har også bearbeidet manuset en del. 

Filmen har vanlig premiere i morgen - herved anbefalt!


6 kommentarer:

Eirin sa...

Den vil jeg få med meg! De viser den på den fineste kinoen i Tromsø - Verdensteateret (https://www.flickr.com/photos/25053518@N00/4054052412).

Hermia Says sa...

Att den ens var på gång hade gått mig helt förbi. Ser fram emot att se den!

Stine Arkeologine sa...

Jippii, denne skal det bli morsomt å se! Så artig å få være til stede på intervju med regissøren, heldige deg! :-)

Anonym sa...



Gleder meg til å se denne filmen!

Glamourbibliotekaren sa...

Eirin: Høres ut som en bra kveld! :)

Hermia: Ja, jeg tror du vil like den!

Stine Arkeologine: Det var veldig morsomt! Veldig down to earth og humoristisk mann.

Anonym: Gjør det!

Fivrelden sa...

Ah, denne gleder jeg meg til og naturligvis te og scones i etterkant :)

Populære innlegg