onsdag, august 24, 2016

Sensommerhagevandring, del 1


Hagen ser så forskjellig ut fra årstid til årstid. Om våren er bedene brune, med små gule, hvite og lilla primulaer, aurikler og krokuser, så kommer pinseliljene i gulhvite nyanser. Deretter forsommer med rosa, lilla og hvite peoner, løytnantshjerter, lyseblå forglemmegei, gul intenst duftende kaprifol, akeleier, gule og rosa og hvite roser, for ikke å snakke om frukttrærne som er på sitt vakreste med hvite og rosa blomster. Så er det en periode hvor alt egentlig bare er grønt, og så er det høysommer der alt bare eksploderer, valmuer og revebjeller og riddersporer og stjärnflocka og hagepoppelroser. Deretter kommer sensommeren. Rosa georginer, oransje og gule ringblomster, blå kornblomster, rødrosa kaprifol, remonterende roser, rød hestemynte, gullris, gresset er knallgrønt, sola er lav og lager fine skygger i hagen. Hvordan kan man favorisere en periode over en annen? Jeg synes alltid nåværende hage er finest.. men samtidig, det er lite som slår følelsen når de første vårblomstene kommer. 

Disse rosa georginene pleier av og til å bli kjempestore, de er av en helt spesiell art, men i år har de blitt flere små i stedet for noen enorme. Mer å plukke inn!


Takknemlig blir i alle fall jeg når rosene mine remonterer! Noe beskjedent såklart, Aïcha driver ikke med sånt i særlig grad, derfor er det ekstra hyggelig når det dukker opp fine gule roser på busken langt uti august. Og den himmelske duften!


Denne fine også. Den får klatre litt i buen over trappa. 


Intenst knallrosa Rose de Resht. En av de beste gammeldagse roseduftene!



Ringblomster er noe av det fineste jeg vet i hagen. Knallgule og oransje om sensommeren, står lenge utover høsten og er så fine å plukke inn. 


Hos meg vokser de i et kaos sammen med kosmos og hagepoppelroser og diverse. 


Lavendel har vi mye av!


Og dette kaoset på verandaen da. 




Til neste år skal jeg kanskje ikke så så mange kornblomster i grønnsaksåkeren, hehe. De tok litt over. 


Og apropos grønnsaksåker: Nå kan vi fråtse!



Og snart håper jeg tomatene våre blir røde!

Del 2 kommer senere. 




6 kommentarer:

koristen sa...

Tusen takk for hagevandringen! Nydelige blomster, og nå fikk jeg lyst på gulrøtter :-)

Anonym sa...

Så koselig! Du har en nydelig hage, og så bra at du har tid til å bruke og nyte den, samtidig som du deler med oss lesere.

Stine Arkeologine sa...

Så mye fint, sensommeren er også en kjempefin tid i hagen! I solidaritet så er tomatene mine akkurat like grønne som dine, men her er sesongen mye kortere så de må hive seg rundt hvis de skal komme i havn før frosten! :-)

Glamourbibliotekaren sa...

Koristen: Gjett om disse er gode!

Anonym: Tusen takk!

Stine Arkeologine: Mon tro om drivhus blir neste store prosjekt i hagen... hadde jo vært fint om man faktisk kunne spise disse tomatene man har stelt med hele sommeren :D

Stine Arkeologine sa...

Ja drivhus høres fantastisk ut! Min foreløpige plan B er å finne oppskrifta på "stekte grønne tomater", som i filmen!

Ragnhild sa...

Åh, mamma pleier alltid å så ringblomar i krukker som ho plantar ut på seinsommaren.

Populære innlegg