tirsdag, april 25, 2017

Ella



I dag er det 100 år siden Ella Fitzgerald, min absolutte yndlingsjazzsanger, ble født. Ingen synger som Ella. Hun var ikke bare sanger, hun var en fullblods musiker med en ubeskrivelig timing og full oversikt over harmonier. Hennes vokale improvisasjoner var på linje med den beste instrumental-improvisator.

En av de morsomste tingene hun gjorde, finnes på liveplata "Ella in Berlin" fra 1960. Hun sang "Mack the knife" av Kurt Weill, som på det tidspunkt ikke var en typisk standardlåt, og litt uti der glemte hun teksten. Men Ella improviserte fram også den!

Jeg fikk aldri hørt henne på konsert, men pappa var på to og mamma på én konsert med henne.  Heldigvis finnes det mange liveopptak både på plate og film. Jeg husker så godt da hun døde i mai 1996. 

På plata "Ella and Basie" finnes en av mine favorittinnspillinger med henne. "I'm beginning to see the light" av Duke Ellington, her i et herlig arrangement av en ung Quincy Jones framført av Count Basie and his orchestra. Hun synger så BRA!


Jeg har laget en Ella-spilleliste til dere, inneholdende noen av hennes beste album. Den varer i over halvannet døgn, så det er bare å sette i gang! Kjør den gjerne på shuffle, rekkefølgen spiller ingen rolle her. 

Gratulerer med dagen, Ella!

8 kommentarer:

Stine Arkeologine sa...

Oj for en fin bursdagsgave, den skal jeg høre! :-)

Anonym sa...

Ella, Duke, Quincy, Oscar, de er alle mine favoritter også! Ren nytelse! Nå må jeg finne ut hvordan jeg laster ned din spilleliste til min Spotify. Anne

tea sa...

Takk for spillelista! ^^ Nå blir det Ella dagen lang, tror jeg.

Annette sa...

Fantastiske Ella! For en stemme:-) Jeg liker så godt den rytmiske måten hun bruker stemmen sin på, hun blir på den måten med som et (meget tydelig og behagelig) instrument i bandet. Og når hun noen ganger etterligner andre karakteristiske sangere, veldig morsomt for eksempel i Bill Bailey.
Og så er mange av sangene fine å danse lindy hop til!

Ingunn sa...

Tusen takk for kjempefin spilleliste! Så bra hun synger.

Maja sa...

En av mange artister jeg har oppdaget for alvor gjennom denne bloggen :-) Hun sang nydelig, og jammen er det gledelig at det finnes så mange opptak etter henne!

Glamourbibliotekaren sa...

Stine Arkeologine: Enjoy! :)

Anne: What's not to like?! :)

teabooks: Ja, det bør det egentlig alltid være! :)

Annette: Hun var en rytmeseksjon i seg selv! :)

Ingunn: Ja, virkelig. :)

Maja: Så gøy! Ja, det er fint det finnes mange plater. :)

Fagbibliotekaren sa...

Takk og takk, har spilt Ella hele dagen på kontoret til glede for de som har gått forbi! Og meg selv da.

Populære innlegg