fredag, november 10, 2017

Fredagsstemning


God fredagskveld! Bare en liten ekstrahilsen med stemningsrapport! Jeg fikk meg en liten lesestund i ettermiddag da babyen sov, og jeg innrømmer herved at jeg allerede er i gang med førjulsteene mine! Dvs en av dem i alle fall, Cachemire fra Le Palais des Thés, min mangemangeårige yndling på denne tiden av året. De andre jeg pleier å ha hvert år har jeg ikke kjøpt inn ennå, derimot har jeg en ny som jeg er spent på å teste. Men den får vente litt. 

Nå sitter babyen og rydder i stellebagen sin, dvs plukker ut alt som er i den og legger utover gulvet, rister på ranglene hun fant igjen, smaker på Barbapapaboka som også lå oppi der. Mannen sitter i skredderstilling på gulvet og spiller fløyte som en annen Pan. Straks blir det kveldsmat for store og små!


Håper dere har en fin aften! 


5 kommentarer:

Randi sa...

Så hyggelig dere har det!

Når det gjelder levende lys (jeg vet jo at du er forsiktig med parfymeduft i forhold til babyen), anbefaler du noen lys framfor andre mht inneklima/forurensning?

Kos dere videre :-)

Anaruh sa...

Randi: det anbefales å kjøpe svanemerkede lys, de er laget av fornybar stearin, ikke palmeolje eller parafin. Det har ikke så mye å si for inneklimaet, men for miljøet generelt. For inneklima er telys bedre enn kubbelys og sånne vanlige, høye og tynne, men det viktigste er at lysene ikke soter (må ikke stå i trekk) og at du slukker lysene med lyseslukker for å redusere sotingen. Og så er det lurt å begrense lysebruken - tenn et lys eller to for stemningen, men ha lamper for å lyse opp rommet. Duftlys frarådes helt dersom det er astma/allergi med i bildet, og anbefales holdt på et lavt nivå uansett. Hvis man likevel vil ha litt duft, regnes kvalitetsduftlys (som gjerne koster en del) fremfor billige fra Nille og IKEA og sånn. Akkurat hvorfor det er sånn har jeg ikke satt meg inn i, og jeg kan ikke hå vitenskapelig god for denne siste påstanden, det er bare noe jeg har lest.

Hilsen Anaruh som skrev mastergraden på temaet innendørs partikkelforurensning, og som dessverre har tendenser til astma og ikke kan gønne på med levende lys så mye hun vil.

Glamourbibliotekaren sa...

Randi: jeg bruker bare svanemerkede lys.

Quartz sa...

Koselig tekanne! Håper du skriver mer om teer fra PdT, har fått stort gavekort og synes det er vanskelig å velge. Mye er dyrt så jeg vil helst ikke ha bomkjøp.

Glamourbibliotekaren sa...

Hei! På denne årstiden kan jeg absolutt anbefale Cachemire, som er en litt juleinspirert variant uten å være plagsomt julekrydrete. Knallgod! Ellers er det Thé des Alizés, som er en av de beste ferskenteene jeg vet. The du Hammam er også god! Dessuten har de mange gode svarte synes jeg.

Populære innlegg