tirsdag, juni 11, 2013

Sommerlitteratur


I sommerferien i fjor leste jeg fjorten bøker. Hvor mange det blir i år vet jeg ennå ikke, men jeg gleder meg i allefall til å gå løs på en etterhvert økende bunke! I går sendte jeg inn en relativt stor bestilling til Bookdepository, jeg har haugen med bøker som jeg kjøpte i Paris for noen uker siden, jeg har metervis av gamle bokklubb-klassikere kjøpt på posesalg i fjor sommer, og kjenner jeg meg selv rett, kommer jeg til å la meg friste av noen Lisa Jewell/Marian Keyes-aktige paperbacks når varmen setter inn. Dessuten har jeg en tendens til å la meg lokke av bibliotekets tilbud om å låne bøker i juni og levere dem i slutten av august. Det mangler ikke på lesestoff! For en luksus!

Aller best liker jeg å lese sommerskildringer av steder jeg kjenner godt. Oslo, Paris, New York, i sommerdis og sommerdøs og gjerne for en stund siden. Hetebølger, byen er nesten folketom, man rusler rundt i gatene i de lyse nettene. Sigurd Hoels "Fjorten dager før frostnettene", Lars Saabye Christensens "Beatles" og Axel Jensens "Line" er fine Oslo-bøker, Francoise Sagan skriver om Paris og Frankrike, og når det gjelder sommer i New York er det jo nærliggende å tenke på den svært aktuelle "The Great Gatsby" - men også "Summer Crossing" av Truman Capote. Svenske sommerbøker er også fine, "Sommeren med Monika" for eksempel. Eller andre bøker som handler om sommer, som Hustvedt sin. Og flickböcker såklart!

Hva liker dere å lese om sommeren? La oss utveksle lesetips og -planer!


Og hurra for dagen i dag, det er hundre år siden norske kvinner fikk stemmerett! Til høsten forventer jeg at hver eneste en av mine blogglesere bruker den. Ok? Bra!




23 kommentarer:

Anaruh sa...

Sommerlitteratur for meg: Kjartan Fløgstad, litt småhete klassikere som Sangen om den røde rubin, bøker av Anaïs Nin osv. Hete dager - hete netter :p

Og så skal jeg lese morsomme bøker sammen med min sønn som skal begynne på skolen til høsten. Først venter Jo Nesbø og Doktor Proktors prompepulver (elsker den tittelen!)

Ellers er jeg enig i det du sier om sommberbeskrivelser av steder man kjenner :)

God lesesommer!

Hermia Says sa...

På sommaren brukar jag välja sådant jag länge tänkt på och lite grann drömt om att läsa. Minns när jag var yngre och plöjde t ex Per-Anders Fogelström serie om Stockholm (Mina drömmars stad mfl) och Agnes von Krusenstjernas romaner i serien Fröknarna von Pahlen. Förra sommaren läste jag i ett svep Jan Kjaerstads Wergeland-trilogi, året innan Saaybe Christensens Beatles (verkligen en sommarbok) och något år innan dess Eyvind Johnsons tre böcker om Johannes Krilon. Marguerite Duras tänker jag också på som sommarläsning, likaså Hemingway.

De senaste veckorna har jag upptäckt de tecknade romanerna och tänker läsa Satrapis Persepolis på semestern. Men jag har ännu inte riktigt kommit på vad årets stora sommarläsning kommer att bli... Fast jag hoppas det klarnar under den dryga månad som är kvar innan semestern. Anaruh har gjort mig jättenyfiken på Fløgstad, så kanske blir det i alla fall något av honom.

Anonym sa...

Jeg tenker bare wow, 14 bøker. Hvor fort leser man da? jeg bruker god tid på bøker, liker å lese sakte og fordøye teksten.
Blir bare svett når jeg hører om 14 bøker, da høres det enten ut som om man bare skumleser i full fart eller skal imponere andre?

Får du med deg det vesentlige når det går så ille fort da????

Hilsen Trude

Elisabeth sa...

Jeg har vært ganske sporadisk med boklesing en lang periode nå; har ikke hatt så mye tid jeg har villet prioritere til å lese, selv om jeg elsker det. Men til helga reiser jeg på ferie, og da har jeg et visst håp om at det lar seg gjøre å la laptopen ligge litt til fordel for å lese bøker. Jeg leser relativt raskt, så det skulle være komfortabelt å komme seg igjennom noen bøker i sommer. Kanskje ei bok i uka kan være et realistisk mål? Jeg tror det. Takk for inspirasjon!

Line sa...

Kosebøker til sommeren er f.eks Evi Bøgenæs og andre gamle jentebøker, gamle klassikere som gir et fint tidsbilde av tiden handlingen foregår i. lettleste kosebøker i varmen, og kanskje ett og annet seriøst. Jeg må kikke i bibliotekhyllene mine og se hva jeg har lyst til å lese. Ellers hører jeg på lydbøker i kombinasjon med andre hyggelige ting. Jeg har akkurat begynt på en Agatha Christie- runde på lyd.
Bortsett fra dette leser jeg for tantungan mine Roar Kaldestad: Heavykatten samlealbum, på nynorsk. men det blir dialekt før det når deres ører, og Davy Crockett av Tom Hill til nevøen min.

Glamourbibliotekaren sa...

Alle: Supert! Moro å lese!

Trude: Jeg leser ikke for å imponere andre, nei :) Når man ferierer hjemme i fire uker og leser mange timer hver dag, blir det en del sider. Lesehastigheten er ikke høyere enn vanlig.

Anaruh sa...

Må bare komme med en kommentar til Trude her; det kommer jo veldig an på hvilke bøker man leser, da.

Anna Karenina tok meg nesten et halvt år, da den var lang, og jeg gjerne ville lese og fordøye den. Chick lit går mye raskere å lese, og jeg har ikke samme behovet for å la innholdet synke inn.

I går kom en bok av Jo Nesbø i posten - Det hvite hotellet. Den er på bare 60 sider og har ganske stor skrifttype, men er likefullt en bok, og vil jo telle like mye som Anna Karenina på 890 sider på engelsk når jeg ser på hvor mange bøker jeg har lest i år. Men antar at jeg klarer Nesbøboka på litt mindre enn 6 måneder ;)

Glamourbibliotekaren sa...

Og jeg brukte TRE ÅR på Trolldomsfjellet av Thomas Mann, haha! Leste mye annet innimellom da, men den var ekstra tidkrevende. Bøker er jo forskjellige, noen er korte og allikevel krevende, andre er lange og lettleste, og som sagt - har man ferie og tilbringer den i hengekøya, blir det etterhvert en bunke. Nederst på denne siden er noe av det jeg leste i fjor sommer, klikk på "eldre innlegg" for å se resten.

Anaruh sa...

I såfall er jeg inne i mitt 7. år på En bønn for Owen Meany - hahaha! Hvor lang tid må det går før man bare må innrømme at man faktisk har avbrutt boka?

Stine Arkeologine sa...

Jeg skal lese "Boken om San Michele" av Axel Munthe og gleder meg! Den ligger klar i vakker, middelhavsblå utgave og oser av sommer. Større ambisjoner har jeg ikke når jeg skal på ferie sammen med to viltre gutter (bortsett fra en daglig dose "Bæ og Bæ" og "Albert Åberg"..).

Glamourbibliotekaren sa...

Der sier du noe! Den har jeg jo faktisk ikke lest, selv om jeg falt pladask for San Michele da jeg var der i 2008. Jeg har den jo hjemme. Jeg legger den til lista mi, takk for påminnelsen!

Hermia Says sa...

Boken om San Michele läste jag för ett par år sedan. Munthe var en riktigt bra berättare!

Mitt livstidsprojekt är På spaning efter den tid som flytt..

Maren sa...

Å planlegge ferielitteraturen er noe av det beste jeg vet! Jeg leser fremdeles The Children's Book, og den er fantastisk! Etterpå er jeg litt usikker på hva som venter, men Axel Jensens Line er ihvertfall en av dem :) Om kjæresten er så snill og har oppfattet hintene mine om å ta med seg Lauren Grahams roman hjem fra USA-turen sin, så skal den i sommerbunken. Jeg gleder meg til å plukke fram bøker i egen og mine foreldres bokhylle, i tillegg til vandringen mellom bibliotekhyllene. Åh, nå fikk jeg helt sånn lese-kribling i magen! <3

Anonym sa...

Mange flotte lesetips her. Selv har jeg akkurat lest Jo Nesbøs siste bok, den er utrolig spennende og vanskelig å legge fra seg. I sommer gleder jeg meg til å lese masse. Jeg elsker alfabetserien til Sue Grafton og oppdaget til min store glede at det har kommet en ny bok i den serien som heter V for vendetta.
Ellers blir det nok en del chick lit og krim, deilig med lettere lesestoff om sommeren. Jeg gleder meg også til å lese Emma av Jane Austin igjen også,jeg må lese den boka med jevne mellomrom.

Glamourbibliotekaren sa...

Hermia - den er mitt livsprosjekt også!

Maren - så moro, jeg går og venter på boka til Lauren G nå! Den kommer i posten forhåpentligvis denne uka!

Anonym sa...

oh la la! kjære damer med god lesing tips fra toppen av Europa. For det første vil jeg at du skal allerede være på ferie, og til syrinsesong og mange bøker. vel jeg vet ikke hva jeg leser, midten av juli, august. (Men jeg fikk ett råd, ikke bra nok, fra det nordiske biblioteket i Paris (var "Undset" Kristin Lavransdatter) jeg virkelig ikke kan lese det ... kanskje jeg finner noe norsk godt fra deg, selv om jeg tar glede i mange forskjellige fag ... og jeg vil definitivt lese denne utmerkede forfatteren: "Yoram Kaniuk" som ikke lenger skrive, siden juni ... Jeg Frem Til være i en måned senere, skal hvile på ferie, og har mer tid til god lesing .. heldigvis har jeg roser som åpen og god lukt overalt, med kaprifol! bruno

Synne sa...

Jeg gleder meg til å lese mye i sommer! Vet at kjæresten skaffet seg The Great Gatsby i vår, før han visste at den skulle filmatiseres (hva er oddsen?!), så jeg kommer nok til å snike meg til den. Jeg er blitt ekstra glad i tegneserier og grafiske romaner i løpet av Paris-oppholdet, så jeg regner med at det blir noen av dem i ferien. Videre har jeg mye Edgar Allan Poe og H.P. Lovecraft - gotiske grøss slutter aldri å fascinere meg, hihi.

Anonym sa...

Hei :)
Jeg leser min andre bok nå av Marian Keyes, 61 dager (nei nå har jeg glemt hva den heter hihi). Men den virker å være veldig fin. Jeg lurer veldig på hva denne "ånden" er for noe i hvert fall.

Den boka av Truman Capote som du har avbildet her, kan du fortelle litt om den kanskje?

Ellers har jeg tenkt å gå på biblioteket igjen så fort jeg er ferdig med den jeg har lånt nå (Marian keyes). Jeg foretrekker å låne bøker, og ikke kjøpe så mye.
Ha en fin dag, hilsen Mette

Glamourbibliotekaren sa...

Bruno: Ha det fint med lesing blant rosene! :)

Koselig koselig: Klikk på linken til Capote-boka i bloggposten, så kommer du til bokomtalen!

Anonym sa...

For meg var sommerlesning i mange år de bøkene som sto på hytta og som måtte leses hver sommer. Bl.a. Sol av Falkberget og Et forargelsens hus av Chevalier. Den siste er kjempemorsom!. Nå har jeg egen hytte hvor alle bøkene til Alice Hoffmann er samlet, og de siste åra har jeg lest A probable future hver sommer. Så blir det litt annet - alt etter som. I år blir nok Harens år av Paasilinna en av dem.

koristen sa...

Det blir gjerne noen bøker i løpet av sommeren, ja! Om en og en halv uke skal jeg til familiehytta, og da hører det med å lese gamle Conquest-bøker om igjen :-)

"Sommerboken" av Tove Jansson har jeg tenkt å ta med og plassere på hytta så flere familiemedlemmer kan få glede av den - nydelig bok!

Ellers blir det "Citadell" av Kate Mosse, og kanskje jeg hiver meg over den nye utgaven av "På sporet av den tapte tid", bind 1. Leste den for ca 30 år siden da jeg var veldig forelsket i en superintellektuell fyr - det hjalp ikke, men jeg fikk i alle fall en stor leseropplevelse ;-D

M.E. and Me sa...

Jeg er nettopp ferdig med 'Mapp and Lucia' av E.F. Benson - hva mer kan man ønske seg når man elsker 30-talls underholdning med skikkelig snert...

Ellers så jeg en stor reklameplakat for 'Code Name Verity' på undergrunnen forleden, og da jeg googlet boken virket den særdeles fengende. Visstnok skrevet for 'young adults' men alle anmeldere anbefaler den på det varmeste til vanlige 'adults' også.

Med gode bøker for hånden er det ikke så farlig at jetstrømmen har fordrevet sommerværet - i år igjen.

Siri sa...

Jeg leser akkurat nå Caitlin Morans Moranthology, og har fått tre Jewel/Keyesaktige i gave. Og tenker at Gatsby kan være en sterk klandidat for sommerhengekøya. Dessuten har jeg jo Kate Morton liggende.

Populære innlegg