søndag, januar 26, 2014

Januar-teselskapet 2014

Endelig var det klart for årets januar-teselskap med gode venninner!



Den største tekanna måtte fram, og den ble fylt opp sju ganger. 



Dette, mine damer og herrer, er de beste sconesene jeg noensinne har bakt. Oppskriften var pur slump. 





  


Serviset var Grand fra Gefle, laget av Arthur Percy i ca 1930. 



Egenkomponert kake også. Mandelbunn med vaniljekrem, pærer og hakket hvit sjokolade. 



 Alle måtte skrive i gjesteboka! Den er fra 1961, tilhørte farmor, og jeg har arvet den. 



Tradisjonen tro fikk alle gjestene plukke ut én bok hver fra bokhylla der mine uleste bøker står, og disse skal jeg lese nå i vinter. Det ble John Steinbecks "Alle tiders torsdag", Gertrude Steins "The autobiography of Alice B. Toklas", Hjalmar Söderbergs "Den allvarsamma leken" og Kjell Askildsens samlede noveller. Jeg går i gang straks jeg er ferdig med Hemingways "Farvel til våpnene". 

Teen vi drakk var Kobbs "Lust & Fägring" fra Göteborg, Tee Gschwendner "Oriental moon" fra Leipzig, Perchs hvite te med ananas fra København, Mariage Frères "Bouddha Bleu" fra Paris, og "Cachemire" fra Le Palais des Thés. 




Her ligger bøkene klare til lesing!






Som tidligere nevnt - å invitere hjem gode venner på denne måten, eller å bli invitert hjem til andre, er veldig, veldig hyggelig. (Kanskje jeg burde planlegge en ny tradisjon - påskeselskap? Under påske-advent? Altfor lenge å vente til sommeren når jeg har bursdag. )




23 kommentarer:

Anonym sa...

Hei. Fine bilder! Siden du nevner påske-advent; Hvordan regner du ukene? Er 4. søndag i (påske)advent 1. påskedag? Eller palmesøndag, som jo åpner påskeuka? Hilsen påskeglad leser.

Kjersti sa...

Det ser jo så koselig ut! Smart å la gjestene velge ut bøker du skal lese, veldig spennende hvilke du da får. Hender det at noen velger en du egentlig ikke har så lyst til å lese?

Glamourbibliotekaren sa...

Anonym: Jeg regner ikke i det hele tatt, det er et høyst useriøst opplegg som starter akkurat i det øyeblikket jeg kommer i påskestemning, og som varer fram til selve høytiden :) Det varierer fra år til år, og har stor sammenheng med når påsketeen kommer i butikken og når det kommer nye innspillinger av Bachs pasjoner.

Kjersti: Dette er jo stort sett bøker jeg har kjøpt selv fordi jeg vil lese dem (samt noen som jeg har fått, som jeg også vil lese), men i dag fant jeg på en regel der jeg har noen få (ikke tallfestet) muligheter til å si "neeeeei... ikke nååååå". Det er jo ikke alltid man har lyst til å lese en bok akkurat nå. F.eks. hvis noen akkurat har fortalt meg i detaljer om en kjempetrist bok... da venter jeg til jeg glemmer hva de fortalte, hehe.

Glamourstudinen sa...

Så FANTASTISK!! Vennene dine bør jammen være takknemlige, jeg hadde svimet av hvis noen av mine venner hadde gjort noe sånt! (Ta hintet, E&R!! :-D) takk for inspirasjonen.

Regnboge sa...

Heilt herleg! Likar spesielt gødt at du får gjestane til å plukke ut bøker for deg - eg ser føre meg at det kan resultere i nokre uventa/uplanlagde verk og lesaropplevingar.

Glamourbibliotekaren sa...

Glamourstudinen: Bare hyggelig å inspirere! Du får dra i gang et selskap selv! :)

Regnboge: Det er morsomt! Nå er jo dette som sagt bøker jeg har kjøpt fordi jeg har lyst til å lese dem, så det er vel ingen store overraskelser der - men moro at andre prioriterer for meg!

Anonym sa...

Neste gang må du invitere alle leserne! :D

Ida M. sa...

Så fint! Nå vet jeg hva jeg skal bruke arveporselenet mitt til. Det er litt for fint til hverdags synes jeg, men om tre uker har jeg bursdag og da skal jeg dekke pent bord!

Hermia Says sa...

Så trevligt det ser ut! Och jag blir så glad av att se Gefle-porslinet (från mitt Gävle ju!) framdukat :)

.mette sa...

God mandagsmorgen! Reiser på langhelg til Paris torsdag - har ikke vært der på 21 år! Hvilke markeder kan du anbefale? .mette

Glamourbibliotekaren sa...

Anonym: Haha! Ja, jeg får leie et gigantisk partytelt.

Ida M: Høres hyggelig ut!

Hermia: Ja, jeg er veldig glad i det porselenet!

Mette: åh, omfattende spørsmål, det kommer helt an på hvilke ukedager man er der og hva man er ute etter. Det finnes masse guider på nettet, jeg tror jeg får henvise deg til Google.. Men ta gjerne en titt på Paris-kategorien i bloggen her.

Anonym sa...

Jeg merker meg - ingen cupcakes?

Glamourbibliotekaren sa...

Anonym: Nei, jeg er ikke så glad i denslags bakverk, altfor mye smørkrem og altfor upraktiske å spise!

Synne sa...

Nydelig! Bildene dine er kjempefine og stemningsfulle, og jeg er sikker på at alle storkoste seg. Akkurat slik skal det være!

Stine Arkeologine sa...

Ser kjempekoselig ut! Minner meg om den glade studietid med masse venninner, rykende tekanner, bøker, filosofi og latter på hybelen i kalde vinterkvelder. Hvis vi ikke hadde vært spredt for alle vinder skulle jeg holdt liv i tradisjonen slik du gjør! Men jeg kan gjøre mer stas på en god nabo som bruker å komme innom, og invitere til ordentlig afternoon tea en dag - det tror jeg hun blir glad for. :-)

Anonym sa...

å, så nydelig... elsker det serviset ditt! hilsen trofast leser

Maren sa...

Helt perfekt! Så fint å la gjestene velge ut bøker.

Glamourbibliotekaren sa...

Synne: Takk for det! Tror alle hadde det hyggelig, jeg hadde i allefall det!

Stine A: Gjør det!

Anonym: Ja, jeg er veldig glad i det selv også! Et varp! Jakter på tekanna.

Maren: Ja, det er moro!

Anonym sa...

Inspirerende lesning:-)
Har du en egen hylle til uleste bøker? Det var lurt! Jeg setter mine på plass i hylla med de andre, alfabetisk, og da må jeg innrømme at enkelte bøker forsvinner i mengden…

Anonym sa...

Jeg Synes Det lange, så hvorfor ikke si at dette serviset tekopper (gelfe) Jeg liker mye mye, og det er litt som om, de fortalte dem så godt, allerede et par av sine gamle historier, når det er brukt? Videre, et fint utvalg av te god referanse! bruno .

Glamourbibliotekaren sa...

Anonym: Ja, det har jeg! De uleste er i stua i første etasje, mens de jeg har lest (samt faglitteratur og alt annet ikke-skjønnlitterært), er i bokhyllene som omringer peisestua i underetasjen (eller biblioteket, som vi også kan kalle det). Plasshensyn er også en årsak til at vi må ha bøker flere steder i huset. Vi har for få vegger! :D

Bruno: Veldig god te!

Maren sa...

Først nå kom jeg til å tenke på at jeg kan forhøre meg med deg når det gjelder den ene teen på bildet, Tee Gschwendner. Har du noen erfaring med å kjøpe disse på nett, om det i det hele tatt er mulig? Jeg kjøpte en te derfra da jeg var i Hamburg, og det er kanskje den beste teen jeg noen gang har drukket. Hvis jeg ikke får kjøpt det via nett så må det bare bli en Tysklandtur igjen. (Ikke at det hadde vært så trist, men kanskje mer økonomisk med netthandel, hihi).

Unknown sa...

Og jeg har alle mine uleste bøker liggende i en stol i stua, den er ganske så full nå :). Iblant går jeg gjennom bunken og plukker ut ett par bøker som jeg skal lese og som jeg legger på bordet ved siden av lesestolen min. Jeg tar også en sjekk og ser om der ligger noen bøker i stolen som jeg allerede har lest. De blir båret inn i en annen stue som jeg kaller biblioteket, da der er bokhyller på alle vegger. Nå er det ikke plass til flere, så bøkene blir liggende i bunker der også :). Har altfor mange bøker, men har vanskelig for å kvitte meg med noen. Men jeg skal - engang når jeg får god tid - plukke ut dobbelteksemplarene, som jeg har mange av. Gir jeg dem til Fretex eller loppemarked får jeg nok plass til mange flere bøker :).

Populære innlegg