søndag, april 12, 2015

Faust / Ivan Turgenjev. - Oslo : Solum, 2014. - 92 s.


For en nydelig bok å lese på en søndagsmorgen! Her har radioen stått på P2, først Klar en klassiker, deretter satte jeg på Christian Ihle Hadlands Chopin/Schumann-plate (siden Språkteigen ikke egner seg som soundtrack når man leser), og så hørte jeg Morgenkonserten hvor Marianne Beate Kielland sang Haugtussa - forøvrig den beste innspillingen jeg noensinne har hørt. Og en "ny" bok av Turgenjev til det. Det passet så fint! Haugtussa og Faust, to mytiske karakterer. Når ens favorittforfattere har vært døde i mange mange år, er det jo julaften når det kommer ut nye oversettelser som tidligere ikke er utgitt her i Norge! Deriblant denne lille perlen "Faust", som består av ni brev som Pavel Aleksandrovitsj skriver til sin venn Semjon Nikolajevitsj, og som handler om Pavels møte med sin ungdoms kjærlighet - som han altså tar opp kontakten med, og nyleser Goethes "Faust" sammen med. Hun har aldri lest skjønnlitteratur i hele sitt liv, da hennes mor forbød henne det i barndommen, fordi man ikke skulle lese sånt som ikke var sant. (Det har jeg hørt folk i vår tid si også, "hvorfor lese fiksjon når det finnes så mange spennende ting som faktisk skjer i verden". Det er ca det dummeste jeg har hørt. Hvorfor velge det ene eller det andre når man kan lese både og? Hvorfor begrense seg?)   Faust setter definitivt sitt preg på den unge Vera. 

Fuglesangen i haven, lysthusene, landeveiene, pianospill, sang, det er noe av det jeg liker aller aller best hos Turgenjev. Hans beskrivelser av omgivelsene. Jeg ser alt gjennom et grønnskjær med blå himmel. Men han er langt fra overfladisk, om noen skulle tro det. Menneskesinnet er med. 


Andre Turgenjev-omtaler:
*Ved daggry
*Rudin
*Fedre og sønner
*Et adelshjem




4 kommentarer:

Anonym sa...

For et nydelig bilde! Og nydelig bokomslag!

Ingunn sa...

Vakkert! Høres ut som en fin bok også.

petit sa...

Interessant å høre og helt enig i hvorfor velge mellom fag- og skjønnlitteratur! Eller som du presiserer fakta eller fiksjon! :)

Glamourbibliotekaren sa...

Anonym: Takk! Og ja, omslaget er veldig fint!

Ingunn: Det var det absolutt.

Petit: Ja, hvorfor velge?

Populære innlegg