søndag, oktober 18, 2015

Oktober-teselskapet 2015


Teselskapet i oktober er definitivt en av de bedre tingene mest høsten! Innbydelsene sendte jeg i posten forrige helg, skrevet på et av de fine brevpapirene jeg kjøpte i Toscana for noen år siden. (Der kan de jo virkelig kunsten! Husk å hamstre brevpapir når dere er der!)

I formiddag kom gjestene, og jeg hadde plukket inn ringblomster fra hagen og dekket på med Ostindia-serviset til Rörstrand. 


Mye melis på rømmekaka!




Og Wedgwood-tekanna fikk kjørt seg med påfyll etter påfyll. 



Daimkake, dere. Avhengighetsskapende. Jeg har vært en addict siden dens popularitet sprengte alle grenser på slutten av 80-tallet. 



Blomster fra hagen på alle bord. 



Og gjestene fikk som vanlig plukke ut bøker jeg skal lese i den kommende uka. Denne gangen Mark Haddon, Paul Auster og Anton Tsjekhov. Ikke meg i mot!




Vi drakk grønn eple- og kanel-te (i den fine boksen), Kobbs Earl Grey, og Perchs svarte kvede-te (i det franske syltetøyglasset).


Heldigvis er det bare ca tre måneder igjen til januar-teselskapet! Og som jeg pleier å si: Det er så koselig å invitere til selskap på en helgeformiddag! God stemning, fin musikk, interessante samtaletemaer og tekanner som på magisk vis alltid er fulle av nytrukket te. Og det beste: gode venner som alltid synes det er hyggelig å komme på besøk! Det er en så fin måte å sosialisere på, det å invitere hverandre hjem. (Var det ikke mye mer av det før i tiden egentlig? At man stakk innom hos hverandre, spiste kveldsmat, denslags? Spontaninviterte på middag? La oss innføre denslags igjen! Lavterskel!)



Tidligere selskaper (til inspirasjon) :
Januar 2015
Oktober 2014
Januar 2014
Januar 2013
Oktober 2012
Januar 2012
April 2011
Januar 2011 
November 2010
Januar 2010
Januar 2009

Finn stilen: Teselskap 1

Finn stilen: Teselskap 2

9 kommentarer:

Kathrine sa...

Så hyggelig tradisjon dere har :-) Inspirerende.

Anonym sa...

Elsker hyggelige tradisjoner. Fantastisk!
Molly

Glamourbibliotekaren sa...

Kathrine: ja, det er veldig hyggelig!

Molly: samme her!

Ragnhild sa...

Fantastisk koselig! Tror jeg må kopiere denne tradisjonen gitt. Liker spesielt godt at de bestemmer hva du skal lese, hihi!

Anonym sa...

Teselskap ❤️❤️❤️

Kristin sa...

Joda, ting som tyder på det. Google NYT-artikkelen "The Death of the Party".
Oppfordrer til å fortsette å inspirere til å invitere hjem. Trenger ikke å vaske eller å bake engang.

Ingunn sa...

Hyggelig med slike selskaper og gode venner! Elsker å bli invitert bort til andre, ikke like flink til å invitere selv.. Men lover og jobbe med saken :-)

Glamourbibliotekaren sa...

Ragnhild: Kopier i vei, det er det jeg håper på - å inspirere! :) Og det er veldig morsomt at de bestemmer, jeg er allerede ferdig med en av bøkene de plukket ut til meg :)

Anonym: Ja! Hjertehjertehjerte herfra også :)

Kristin: Trenger absolutt ikke vaske eller bake. Sette på tevann kan man gjerne gjøre, men det krever jo ikke mye :) Takk for tips om artikkel!

Ingunn: Jeg er også glad i å bli invitert bort til andre! Du får jobbe med saken, lykke til! :)

Eirin sa...

Koselig! Jeg pleier ofte å invitere hjem folk (bruker det ofte som gulrot for å sette i gang med husvasken, trenger litt press). Men neste gang skal jeg be dem plukke ut bøker, det er jo genialt.

Populære innlegg