mandag, januar 18, 2016

Januarteselskapet 2016


Tidligvinterens vakreste eventyr skjedde i går! Januarteselskapet mitt, en mangeårig tradisjon, et vitamintilskudd i mørketida. Man inviterer til en søndag i januar, på formiddagen sånn at det er dagslys både når gjestene ankommer og mens de er her (og sånn at minst en av oss får sola midt i fleisen), jeg baker passende kaker og dekker på med vintage-porselen, også snakker vi om mange emner - f.eks. turnstevner på 80-tallet, husmorferier til Nord-Korea, russiske kallenavn og denslags. Og bøker, såklart. Alltid like hyggelig!


Jeg hadde som dere vet kjøpt inn masse tulipaner til helga. 


Azaleaen fra før jul holder seg like fin!


Soundtracket er viktig. Det ble bl.a. K.453 og K.467.


Dagens servise: Gefle Grand


Aldri et selskap uten Glamourbibliotekarens rømmekake. 
(Daimkaka har jeg ikke bilde av, hadde mer enn nok med å spise!)


Og disse, mine kjære lesere, skal dere få oppskriften på en dag. Det er mine tekjeks, altså knasende gode kjeks med ekte earl grey-te i!


En av gjestene, sivilbibliotekaren, stilte i perlekjede som seg hør og bør 
( - og gifteringen som dere ser et glimt av, har jeg personlig fraktet hjem fra Tiffany's i New York, som kurér for brudeparet. Slike oppdrag takker man ikke nei til.)


Forlagsmanusredaktøren hadde med den nylig oversatte snakkis-novellesamlingen til Lucia Berlin, merket "leseeksemplar - ikke korrekturlest". 

 

Kveldssol i januar vil si tidlig ettermiddagssol. Men fint er det!


Denne fikk kjørt seg. Jeg tror jeg fylte den opp sju ganger. 


Her er bøkene mine gjester mener jeg skal lese nå framover (+ Linn Ullmanns nyeste som jeg ønsket meg - og fikk - til jul). Det er også en fast tradisjon, veldig moro! De studerer bokhyllene som består av bøker jeg ennå ikke har lest, og velger ut én hver. Dessuten fikk jeg Vogue og Samtiden i vertinnegave, en passende blanding av lesestoff. 

("Sent i november" venter jeg forøvrig med til november! Hadde lagt den fram for å lese nå i høst men rakk det ikke før det plutselig var desember.)

 

Dagens valg av te ble følgende: 

  • Marks & Spencers Christmas Spiced Tea, julegave som snart er tom
  • Fortnum & Mason Royal Blend som jeg kjøpte i Paris i fjor sommer
  • Vinterteen til Rost
  • La Route du Thé Tieh Kuan Yin Superieur d'Anxi, en oolong-te jeg kjøpte i Latinerkvarteret i Paris i fjor sommer, en luksuriøs og dyr variant som er noe av det beste jeg har vært borti. Den inneholder blant annet syrin! Og duften av syrin på en januardag var ekstra, ekstra fint. 

Her kommer en liten reprise av mine tanker omkring dette: 
Det er så koselig med slike små selskaper midt på en søndag formiddag. Pynte litt med blomster, dekke på med servise man har arvet eller fått i bryllupsgave eller hva som helst, slikt man ikke bruker til hverdags (men absolutt bør bruke oftere!). Bake noe. Ha det hyggelig med gode venner! Jeg inviterer til teselskap minst to ganger i året, jeg har bursdagsselskap hver sommer, førjulsselskap hver desember, samt en del mindre sammenkomster under morelltreet når det er på det fineste, hageselskaper - og inviterer ofte venner hjem ellers i året også - og det er alltid den samme gode stemningen. Herved går oppfordringen videre til dere, kjære lesere. Inviter venner hjem. Feir bursdager. Feir at det er helgefri. Feir at det er hverdagskveld. Feir når våren kommer og man kan sitte ute. Benytt anledningen til å samle folk man har det hyggelig sammen med. Man må ikke matche serviettene med baderomsveggene alltid (det skjer jo meg titt og ofte, hehe, men bare fordi jeg er så glad i blekgrønt!), man trenger ikke legge lista så høyt og føle at man ikke kan invitere hjem med mindre det ser strøkent ut eller man har disket opp med treretters middag. En kopp te holder LENGE. Mer om det her



Kort oppsummert - søndag formiddag, levende lys, Mozart, te i mengder, gode venner. 
Akkurat som jeg vil ha det. 



Tidligere selskaper (til inspirasjon) :

Oktober 2015
Januar 2015
Oktober 2014
Januar 2014
Januar 2013
Oktober 2012
Januar 2012
April 2011
Januar 2011 
November 2010
Januar 2010
Januar 2009

Finn stilen: Teselskap 1

Finn stilen: Teselskap 2

24 kommentarer:

Miss Golightly sa...

For en hyggelig tradisjon. Leser Lucia Berlin akkurat nå jeg! Liker den veldig godt. Ha en fin uke.

Fagbibliotekaren sa...

Amen til det du skriver på slutten der. Savner normal sosial omgang hjemme hos folk. Liker å gå på kafé, men det er liksom mer avslappende å være hos noen eller å ha noen hos seg. Tar oppfordringen! :-) Heldige gjester, selskapet ditt så kjempekoselig ut! :-)

Marit sa...

Det å invitere folk hjem er utrolig koselig! Teselskap har jeg aldri hatt, men feirer alltid bursdager med mat og kaker. Nesten hver søndag er det noen som kommer til middag, som regel noen av ungene. Andre familiemedlemmer kommer også, noen ganger venner. Jeg gjør ikke noe stort ut av det, lager bare en vanlig middag og muligens dessert. Skravla går! Har vi tid, blir det noen runder med Alias eller Besserwisser.

Mari sa...

Perfekt :-)

mariell sa...

ÅH. så fint! og herreGUD det serviset!

Anonym sa...

Haha, husmorferie til Nord-Korea, festlig samtaleemne :-D Ser ut som et hyggelig selskap da. Ha en fin mandag!

Glamourbibliotekaren sa...

Miss Golightly: Veldig hyggelig! God uke til deg også!

Fagbibliotekaren: Så fint at du tar oppfordringen! :)

Marit: Ja, veldig koselig. Jeg er for dårlig til å invitere folk på middag, det skal jeg gjøre mer.

Mari: :) Takk for det!

Mariell: Ja, er det ikke fint? Fra 30-tallet! Samler.

Anonym: En av oss var på ferie i Nord-Korea i sommer (ikke jeg!), derav temaet :)

petit sa...

Flott og se og å bli inspirert av. Jeg tok oppfordringen tidligere og nå er vi noen få som møtes innimellom og lar det gå på omgang oss imellom, og heldigvis drikker de te, men det er ikke noe problem heller når det er en kaffedrikker med :)

Cecilia sa...

Det ser så hyggelig ut! Og jeg gleder meg til å feire bursdagen til datteren min førstkommende søndag. Min kule, kreative, morsomme og oppvakte snart 24 år gamle hipster vil gjerne feire med: Teselskap hos mor! Så fint å kunne hente noen tips her :-)

Josefine sa...

Så hyggelig! Inspirert av deg har jeg også invitert til teselskap flere ganger. I går var jeg hos ei venninne og spiste middag, og i morgen får jeg en hel vennegjeng på besøk, jeg har invitert på grønnsakssuppe!

Trude sa...

Så fint det etasjefatet er, har du laget det selv? Eller kjøpt det noe sted hvor jeg kan finne et lignende..?

Synne sa...

Disse teselskap-innleggene gjør meg like glad hver gang!

Glamourlektoren sa...

Takk for inspirerende bloggpost! En gåte at nettopp slike uhøytidelige og lite arbeidskrevende selskaper (kaffebesøk, teselskaper) er i ferd med å forsvinne i vår travle tid. Dette har vi jo alle tid til, hvis vi vil!

Stine Arkeologine sa...

Jeg glemte matpakka i dag og så for meg de kjeksene som et Fata morgana hele veien hjem fra jobb.. Vil gjerne ha oppskriften! :-)

Anonym sa...

Hei. Jeg prøver å samle venner og familie til "faste" arrangementer slik som julegløgg, sommerfest med tema (på hytta), kommet-hjem-fra-ferie-treff, lutefisklag og rakfisklag mm. Vi er glade i og relativt gode på matlaging, men det går fint å servere enkle, hurtiglagde, billige middager. Er håndhåndklær, wc, vask og kjøkkenbenk ren - blir man tilgitt både hybelkaniner og upussede vinduer! Fargerike servietter og masse stearinlys gjør susen både sommer som vinter. Mao - bifaller din måte å samle venner på - selvom vi gjør det med litt forskjellig vri. Da jeg var ung og lovende gikk vi ofte på besøk/fikk besøk uanmeldt - telefon hadde man jo ikke. Kan aldri huske det ikke passet eller var ugreit. Kake eller blomst ble medbragt og det var det. Lager vi for mye "styr" nå? Jeg heier på alle som gidder invitere! Ha en fortreffelig mandag! Ps boka til Linn Ullmann er en skatt (som hennes tidligere bøker). .mette

Rotehovudet sa...

Særs inspirerande innlegg, ja!

Eg skulle verkeleg ønske folk brukte litt mindre tid på tidstjuvar som Facebook, snapchat, mote-/interiørbloggar o.l. og ganske mykje meir tid på å verkeleg vere saman. Trur eg må starte ein låg-terskel-tradisjon i vennegjengen der vi møtast, har god mat og drikke, snakkar ansikt til ansikt og let telefonen ligge att i jakkelomma (eller heime). Vi blir jo så dårlege på smalltalk til slutt, fordi den einaste smalltalken vi har foregår over ein eller annan chat på internett!! Saknar å kunne gjere noko saman med vennane mine utan at ein måtte Snap'e eller Instagram'e absolutt alt vi gjer. Saknar 90-talsvennskapen....

Glamourbibliotekaren sa...

Petit: Så bra!

Cecilia: Koselig!!

Josefine: Bra at du har tatt oppfordringen! Hyggelig med slike samlinger!

Trude: Det er fra Figgjo! Absolutt ikke hjemmelaget :) Fikk det av farmor da jeg var liten og hjalp henne å rydde i skapene. Jeg fikk velge én ting som takk.. og valgte naturligvis det aller fineste jeg fant, nemlig dette etasjefatet. Siden har jeg brukt det mye og ofte, og har til gode å se et hjemmelaget etasjefat som slår dette, det må jeg bare si! :) (jeg er ikke DIY-typen uansett, liker ikke å ødelegge tekopper og asjetter for å lage noe annet av dem...)

Synne: Så hyggelig å høre!

Glamourlektoren: Vi må tviholde på dem!

Stine Arkeologine: Oppskrifta kommer, jeg lover :)

Mette: Du har helt sikkert et poeng der. Det er nok mange som ikke tør å invitere hjem fordi det ikke er rent nok, ryddig nok, bra nok mat.. Det er veldig synd! Mine teselskaper kan nok framstå som "høytidelige" fordi jeg skriver invitasjoner og dekker på pent og sånt, men det er egentlig mest for moro skyld, fordi man aldri får hyggelig post lenger, fordi man må skape anledninger til å bruke pent servise ellers blir det aldri brukt osv. Jeg er overhodet ikke tilhenger av "skikk og bruk"-bøkene og denslags. Liker ikke stivpyntede anledninger med dertilhørende champagneflaskesabling. Glad jeg slapp unna skoleballtradisjonen i min ungdom. Det viktige er god stemning, ikke regler for hva slags duker som skal brukes eller hvor østersgaffelen skal ligge på kuverten. Man må ikke servere fem retter. Det er nok litt for mye styr og det hever dessverre terskelen jevnt over, det tror jeg du har rett i.

Rotehovudet: Støtter deg i lavterskeltradisjonen! go, go go!!

Anonym sa...

Jeg sier som Synne over her, jeg blir alltid så glad av disse teselskapinnleggene :-) Har klikka meg inn på alle du linker til her nå, og blir som alltid inspirert. Jeg tok en liten ringerunde her i ettermiddag, og søndag om to uker blir det selskap hos meg. Hurra! Hilsen Stine.

Fivrelden sa...

Veldig koselig. Selv holder jeg alltid et teselskap til påske og jul og prøver ellers å invitere når jeg kan. :) Det er en fin tradisjon og det er ikke meget som behøves. God te på kanna, gode folk, noe godt å bite i og av og til spill og andre ganger ikke. Jeg er sterk tilhenger av å senke kravene og gjøre slikt til kos både for vert og besøkende og det synes jeg ofte det blir.

Elisabeth sa...

Koselig og fint :-) Mozart og sol er de beste omgivelser for denne typen selskaper.

Kristin sa...

Ah så koselig! :) Tror jeg må prøve den rømmekaka, det høres så godt ut.
Men lurte bare på, hvordan vanner du azalaen?? Jeg vannet min etter beste evne, men den holdt bare et par-tre uker..

Glamourlæreren sa...

Det ser kjempehyggelig ut! Veldig inspirerende innlegg. Tusen takk! :-)

Glamourbibliotekaren sa...

Stine: Hyggelig å høre, ha et fint teselskap!

Fivrelden: Høres bra ut!

Elisabeth: Enig. Det er et energitilskudd man sårt trenger på denne tiden av året.

Kristin: Jeg lærte (av min svigerfar i jula!) at man kan fylle oppvaskkummen med en del vann og sette den oppi. La den trekke til seg vann en god stund, tapp ut resten av vannet i kummen og la planten stå og renne litt av seg. Dette kan man gjerne gjøre et par ganger i uka. Det viktigste er at den ikke tørker ut!

Glamourlæreren: Bare hyggelig!

Nienna Forestdoughter sa...

Åh, himmel og hav, det der så koselig ut! :) Blir rent misunnelig her jeg sitter, hehe.

Populære innlegg